V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 83 Tabulka 48 Účinnost motivace žáků v hodině (v %)Položka SŠ celkem G SOVm SOVz Konzervatoře Aktivita a zájem žáků o výuku 89,5 93,0 89,1 83,6 100,0 Účelné využití motivační funkce hodnocení žáků52,9 53,8 51,3 50,2 88,1 Ve výuce propojena teorie s možnostmi praktického využití 76,1 71,2 76,0 81,1 91,5 3.2.3 Podpora žáků se SVP a nadaných Středním školám se ve vysoké míře (95 % škol) dařilo identifikovat individuální potřeby žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a mimořádně nadaných žáků. Ve vzdělávacím procesu byla pro tyto skupiny žáků nejvíce využívána individuální podpora v rámci výuky a opatření reedukační povahy. Pro zdravotně postižené žáky školy nejčastěji používali spe- ciální metody, postupy a formy vzdělávání, poskytování pedagogicko-psychologických služeb, kompenzační a rehabilitační pomůcky. Pro podporu zdravotně a sociálně znevýhodněných žáků sehrávala ve školách důležitou úlohu praktická realizace doporučení poradenských slu-žeb v podobě individuální podpory a realizace individuálních vzdělávacích plánů. Nejčastější formou podpory mimořádně nadaných žáků bylo jejich zapojování do soutěží a olympiád, individualizovaná a projektová výuka a s tím související úpravy organizace jejich vzdělávání. Významnou formou podpory se stále častěji stávala činnost asistentů pedagoga a speciálních pedagogů. Ve školním roce 2014/2015 působilo pro žáky se zdravotním postižením a znevý-hodněním 1 258 asistentů ve 284 středních školách a pro žáky se sociálním znevýhodněním ve 32 školách 95 asistentů pedagoga. Největší podpora talentovaných a mimořádně nadaných žáků byla realizována v konzervatořích, následovala gymnázia a nejmenší podpora těchto žáků probíhala v učebních oborech zakončovaných závěrečnou zkouškou.3.2.4 Komunikace mezi účastníky vzdělávacího procesu Celkově 94,1 % navštívených středních škol fungovalo podle jasných a sdílených pravidel umožňujících konstruktivní komunikaci mezi vedením školy, učiteli, žáky a jejich rodiči. V rámci takto nastavených podmínek se dařilo učitelům aktivně spolupracovat a vyměňovat si informace zejména v rámci své školy, a to hlavně o výsledcích vzdělávání jednotlivých žáků, sdílením materiálů k výuce a v projektových činnostech (94,9 %). Ve třech čtvrtinách škol (75,8 %) probíhala účinná spolupráce i s učiteli jiných škol.V oblasti komunikace s rodiči se shodují názory ředitelů a učitelů v tom, že komunikace s ro-diči je problematická pouze ve výjimečných případech. Kromě nejčastěji používaných tradič-ních způsobů informování zákonných zástupců (třídní schůzky, konzultační hodiny, písemná a telefonická komunikace) se stále častěji využívá elektronická komunikace prostřednictvím e-mailové pošty, webových stránek škol a pomocí přístupu do elektronických školních systémů.Střední školy rovněž ve stále větší míře (71,1 % škol) začaly pro komunikaci a zveřejňová-ní informací a svou prezentaci využívat webovou aplikaci ČŠI InspIS PORTÁL.3.2.5 Odborné vzdělávání a vzdělávání na pracovištích praktického vyučování ČŠI ve školním roce 2014/2015 ve 164 navštívených středních odborných školách po-suzovala podmínky, průběh a výsledky vzdělávání celkem v 542 oborech vzdělání, z toho v 295 oborech maturitních a v 247 učebních. Téměř všechny obory (99,3 %) měly v oblas-ti odborného vzdělávání materiální podmínky, které umožňovaly splnění stanovených cílů a závazných výstupů ze ŠVP. Na podporu odborného vzdělávání se 51,9 % oborů zapojilo do rozvojových projektů MŠMT a 35,1 % do rozvojových programů zřizovatelů.