V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 74 nikoliv jazykem mateřským. Žáci s odlišným mateřským jazykem tvořili 2,4 % z celkového počtu žáků. Alespoň jednoho žáka s odlišným mateřským jazykem uvedlo přibližně 70 % škol.3.1.2 Prostorové, materiální a bezpečnostní podmínky ve středním vzdělávání Podle zjištění ČŠI má 97,1 % inspektovaných škol prostorové a materiální podmínky, které umožňují vzdělávání podle všech oblastí ŠVP. Ve zbývajících 2,9 % škol byly zjiště-ny nedostatky zejména v odborných učebnách, ve vybavení prostředky ICT, v laboratořích a ve vybavení pomůckami.Z dotazníku pro ředitele škol vyplynulo, že nejvyšší potřebu investic mají do školních budov (66,8 %), do odborných učeben (58,4 %), do prostředků ICT (46,9 %), do učeben (34,1 %), do tělocvičen (33,6 %) a do hřišť (33,6 %). Přestože 69,9 % navštívených škol nemě-lo bezbariérový přístup, pouze 30,5 % ředitelů uvedlo potřebu investic pro zajištění bezbari-érovosti školních prostor.Od roku 2013 měly střední školy možnost čerpat finanční prostředky z OP VK z výzvy 44, která byla zaměřena na podporu přírodovědného a technického vzdělávání ve středních školách (skutečná alokovaná částka 1 657 214 830 Kč). Od roku 2014 mohly střední školy také využívat finanční prostředky z výzvy 54, jejichž tématy byly realizace praktického vy-učování a studentské minipodniky na ZŠ a SŠ (skutečná alokovaná částka 333 267 170 Kč).Graf 12 Potřeba investic pro zlepšení materiálních podmínek SŠ – podíl škol (v %)16,4 27,4 30,5 33,6 33,6 34,1 46,9 58,4 66,8 0 10 20 30 40 50 60 70 80 jiné oblasti -jaké laboratore bezbariérový prístup telocvicna hrište ucebny ICT odborné ucebny budova/y V dotaznících pro učitele, u nichž byly uskutečněny hospitace, se jich 88,7 % (součet od-povědí „rozhodně ano“ a „spíše ano“) vyjádřilo, že ve škole jsou k dispozici vyhovující učeb-ní pomůcky, 89,2 % pedagogů vyslovilo spokojenost s pracovním zázemím a u 83,8 % učitelů převažovala celková spokojenost s materiálně-technickým vybavením. Pozitivní je výrazná míra shody v hodnocení prostorových a materiálních podmínek učiteli a řediteli středních škol. Ředitelé byli ve srovnání s učiteli o něco přísnější v hodnocení míry spokojenosti, da-leko méně často volili odpověď „rozhodně ano“.