V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 70 ze souboru evropských ukazatelů kvality do inspekčních nástrojů pro hodnocení podmínek, průběhu a výsledků ve středním vzdělávání – např. podíl učitelů odborných teoretických předmětů a učitelů praktického vyučování, kteří se zúčastnili dalšího vzdělávání pedago-gických pracovníků zaměřeného na prohloubení odbornosti ve vyučovaných předmětech, sledování uplatnění absolventů oborů středního odborného vzdělávání.Inspekční činnost ve středních školách ve školním roce 2014/2015 probíhala podle Plánu hlavních úkolů schváleného ministrem školství, mládeže a tělovýchovy. Primárním úkolem byla inspekční činnost, jejíž rozsah je stanoven v § 174 odst. 2 školského zákona. Při hod-nocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání a školských služeb ČŠI vychází ze zásad a cílů vzdělávání stanovených školským zákonem, přičemž základním kritériem hodnocení je zejména účinnost podpory rozvoje osobnosti žáka a dosahování cílů vzdělávání ze strany škol a školských zařízení. Středního vzdělávání se týkaly také specifické úkoly v souvislosti s hodnocením a kontrolou vzdělávání ve školách a školských zařízeních, mezi které patří např. vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem, podpora výchovy ke zdraví zaměřená na rozvoj zdravých stravovacích návyků, pohybových dovedností a tělesné zdatnosti žáků, prevence rizikového chování žáků, organizace a průběh ukončování středního vzdělávání v učebních a maturitních oborech vzdělání, vzdělávání na pracovištích praktického vyučo-vání, přijímání ke vzdělávání a vzdělávání ve školách s obory vzdělání s maturitní zkouškou, které opakovaně vykazují vysokou míru neúspěšnosti ve společné části maturitní zkoušky, kvalifikovanost pedagogických pracovníků. ČŠI ve středním vzdělávání plnila i rozvojové úkoly, např. mezinárodní zjišťování výsledků žáků (PISA) a úkoly vyplývající z realizace pro-jektu NIQES. Mezinárodní šetření jsou nedílnou součástí agendy ČŠI. Některá z nich se týkají pouze zá-kladních škol (TIMSS a PIRLS mapují znalosti žáků 4. ročníku základní školy), jiná pracují se žáky a učiteli základních i středních škol (PISA, ICILS, TALIS). Ve školním roce 2014/2015 proběhlo šetření PISA 2015, ve kterém byla elektronicky testována přírodovědná, matematická a čtenářská gramotnost a také týmové řešení problé-mů. V listopadu 2014 byla zveřejněna Národní zpráva z mezinárodního šetření počítačové a informační gramotnosti ICILS 201315, na kterou navázalo konání regionálních seminářů pro odbornou veřejnost a dále pak přípravné práce na analytických publikací mapujících silné a slabé stránky českých žáků. V rámci zapojení České republiky do mezinárodního šetření vyučování a učení TALIS 2013 na národní zprávu vydanou v červnu 2014 navázalo konání regionálních seminářů a zpracování analytické zprávy16. Šetření PISA testuje 15leté žáky, reprezentativní vzorek je tedy tvořen jak základními ško-lami, tak středními školami (týká se pouze zhruba poloviny žáků prvního ročníku). V přípa-dě šetření ICILS 2013 byli testováni žáci 8. ročníku základní školy a odpovídajících ročníků víceletého gymnázia. Součástí šetření bylo také dotazování učitelů testovaných žáků. Mezi-národní šetření vyučování a učení TALIS 2013 mapovalo názory a postoje učitelů druhého stupně základní školy a odpovídajících ročníků víceletého gymnázia.3.1 Podmínky středního vzdělávání 3.1.1 Školy a žáci ve středním vzdělávání Střední vzdělávání je v České republice realizováno ve středních školách, a to v gymná-ziích, ve středních odborných školách, středních odborných učilištích a v konzervatořích 15 Národní zpráva je dostupná na webových stránkách České školní inspekce (http://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/ICILS). 16 Obě publikace (národní zpráva a analytická publikace) jsou dostupné na webových stránkách České školní inspekce (http://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/TALIS).