V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 55 Z podpůrných prostředků byla ve třídách pro žáky se SVP nejčastěji využívána opatření reedukační povahy (53 % hodin) a kompenzační povahy (28,5 %). Z kompenzačních a re-habilitačních pomůcek pro žáky se středním a těžkým mentálním postižením, s tělesným a smyslovým postižením byly nejvíce využívány pomůcky pro komunikaci (40,2 %), ICT pomůcky (31,8 %), haptické pomůcky (26,5 %), polohovací prostředky (23,5 %) a pomůcky pro stimulaci (22,7 %). Mimořádně nadaní, nadaní a talentovaní žáci tvoří specifickou a zároveň vnitřně po-měrně různorodou skupinu. Jejich vzdělávací potřeby se v různé míře a různým způsobem odlišují od vzdělávacích potřeb běžných žáků. Proto je důležité, kromě individuální práce s každým nadaným žákem, rozvíjet systém podpory nadání a péče o nadané na strategické a koncepční úrovni. Schválená Koncepce podpory rozvoje nadání a péče o nadané na obdo-bí let 2014–2020 se neomezuje pouze na cílovou skupinu mimořádně nadaných dětí, žáků a studentů, nýbrž je zaměřena na podporu identifikace, rozvoje a uplatnění nadání dětí, žáků a studentů.Základním cílem na období let 2014–2020 je vytvořit a dále rozvíjet otevřený koordino-vaný meziresortní systém podpory nadání a péče o nadané, v němž jsou jasně vymezeny role jednotlivých subjektů. Na úrovni základní školy se plánuje vytvoření pozice specialisty koordinátora pro podporu nadání, který bude mít za úkol vyhledávat nadané žáky, nabízet metodickou pomoc pedagogům i rodičům při koordinaci podpory rozvoje nadaných žáků a úzce spolupracovat s krajským koordinátorem pro podporu nadání.ČŠI při své činnosti sledovala i ve školním roce 2014/2015, zda navštívené školy identifikují individuální potřeby žáků mimořádně nadaných, nadaných, popř. talentovaných. Tyto žáky eviduje 206 škol (30,9 %). Plán (strategii) práce s těmito žáky včetně konkrétních opatření k jejich rozvoji má 29,2 % inspektovaných škol. Nejčastěji využívaná opatření k podpoře těchto žáků znázorňuje následující tabulka. Tabulka 30 Podpůrná opatření využívaná pro mimořádně nadané žáky – podíl škol (v %)Podpůrná opatření Podíl Podpora účasti na soutěžích a olympiádách 79,6 Speciální metody, postupy, formy a prostředky (např. individualizovaná, projektová výuka)57,8 Úpravy organizace vzdělávání (např. individuální vzdělávací plán)48,5 Rozšířená výuka některých předmětů nebo skupin předmětů26,7 Pedagogicko-psychologické služby 21,4 Vhodná podpora mimořádně nadaných (diagnostikovaných školským poradenským za-řízením) i nadaných žáků byla zaznamenána v 60 %, resp. 67,3 % hodin. Výrazně častěji se podpora vyskytovala na 1. stupni. Zatímco mimořádně nadaní žáci byli zaznamenáni pouze v 1,5 % hodin, nadaní žáci byli přítomni v 12,5 % hospitovaných hodin. Dalšímu zlepšování stávajícího systému péče o nadané aktuálně brání zejména nedostateč-ná propojenost jednotlivých aktivit v oblasti péče o nadané, malá informovanost veřejnosti i pedagogů o specifických problémech jejich vzdělávání, nejistota ohledně možností pod-půrných opatření pro nadané a způsobu jejich financování na úrovni školy či rozdílný pří-stup jednotlivých krajů k oblasti podpory nadaných a často také značná proměnlivost dlou-hodobých záměrů, což brání zajištění potřebné stability nastavených podmínek financování péče o nadané.ČŠI v navštívených hodinách sledovala práci učitelů také se žáky s odlišným mateřským jazykem a současně zjišťovala aktivity, které svým charakterem přesahují vyučovací jednot-ku. Přestože ne všichni žáci s odlišným mateřským jazykem mají SVP, jedná se o skupinu žáků se zvýšenou potřebou podpory ve výuce.