V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 54 2.2.3 Podpora žáků se SVP a žáků nadaných ČŠI hodnotila v inspektovaných základních školách dostupnost specialistů. Asistent pe-dagoga pro žáky se zdravotním postižením byl k dispozici v 55,4 % navštívených ZŠ, asistent pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním v 9,8 % škol a speciální pedagog ve třetině navštívených škol.Školy identifikují individuální potřeby žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a snaží se je naplnit prostřednictvím využívání podpůrných a vyrovnávacích opatření v 95,3 % přípa-dů. Plán (strategii) práce se znevýhodněnými žáky včetně podpůrných opatření, která omezují hrozbu školní neúspěšnosti (konzultace, kroužky, doučování apod.), má 72,4 % škol.V přiložených tabulkách je uvedena četnost podpůrných a vyrovnávacích opatření, které jsou využívány ve školách, kde se vzdělávají žáci se zdravotním postižením, resp. žáci se zdra-votním nebo sociálním znevýhodněním. Přítomnost žáků se zdravotním postižením uvedlo 82 % ředitelů škol a žáků se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním 77,5 % ředitelů škol.Tabulka 28 Podpůrná opatření využívaná pro žáky se zdravotním postižením – podíl škol (v %)Podpůrná opatření Podíl Využití speciálních metod, postupů, forem a prostředků vzdělávání 87,0 Využití kompenzačních, rehabilitačních a učebních pomůcek 69,3 Zajištění služeb asistenta pedagoga 68,4 Využití speciálních učebnic a didaktických materiálů63,4 Poskytování pedagogicko-psychologických služeb 35,5 Snížení počtu žáků ve třídě/studijní skupině24,2 Zařazení předmětů speciálně pedagogické péče 15,5 Tabulka 29 Podpůrná opatření využívaná pro žáky se zdravotním/sociálním znevýhodněním – podíl škol (v %)Vyrovnávací opatření Podíl Poskytování individuální podpory v rámci výuky 93,2 Využívání doporučení poradenských služeb školy a školského poradenského zařízení 85,5 Individuální vzdělávací plány 75,0 Využívání (speciálně) pedagogických metod a postupů63,7 Služby asistenta pedagoga 48,4 Inspektoři při hospitacích v navštívených školách, kde byli přítomni žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, sledovali využívání podpůrných a vyrovnávacích opatření pro tyto žáky. Nejčastěji zaznamenali poskytování individuální podpory v rámci výuky v 61 % hodin. Podpora prostřednictvím individuálního vzdělávacího plánu byla zaznamenána v 38,9 % hodin, využití speciálních metod, postupů, forem a prostředků vzdělávání již pouze v necelé desetině hodin a cílené snížení počtu žáků ve třídě nebo jiná úprava organizace vzdělávání v 8 % sledovaných hodin. Překvapivě ve čtvrtině těchto hodin nebylo ve výuce využito žádné podpůrné nebo vyrovnávací opatření.Z celkového počtu hospitovaných tříd bylo 6,5 % samostatně zřízeno pro žáky se speciál-ními vzdělávacími potřebami, z toho 3,6 % tvořily třídy pro zdravotně postižené žáky. Nej-častějším typem postižení zde vzdělávaných žáků bylo mentální v 71,4 % hodin a souběžné postižení více vadami v 60,9 %.