V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 50 Tabulka 26 Převažující formy výuky – podíl hodin (v %)Převažující formy výuky Frontální výuka Skupinová výuka Kooperativní výuka Samostatná práce žákůIndividualiz. výuka Český jazyk a literatura 89,4 36,8 17,1 70,7 11,5 Cizí jazyk, další cizí jazyk 88,9 36,2 19,8 63,2 6,6 Matematika 85,3 31,8 12,5 77,5 12,4 ICT 68,2 5,9 1,8 87,1 17,6 Člověk a jeho svět (prvouka, přírodověda, vlastivěda, výchova ke zdraví na 1. stupni)85,4 48,2 21,6 61,7 6,9 Člověk a společnost (dějepis, výchova k občanství)92,0 24,3 12,5 51,9 6,8 Člověk a příroda (přírodopis, fyzika, chemie, zeměpis)90,8 25,8 8,7 53,3 4,9 Kultura a umění (Hv, Vv)82,7 25,4 13,3 55,5 8,1 Člověk a zdraví (tělesná výchova, výchova ke zdraví na 2. stupni)75,5 62,5 25,9 40,7 17,1 Člověk a svět práce 68,5 18,5 14,1 81,5 15,2 Spojeno více předmětů58,6 42,4 28,3 77,8 27,3 Celkem 86,5 34,3 15,6 66,3 10,1 Převažující formou výuky byla frontální výuka (v 86,5 % hodin), z ostatních forem výu-ky byla nejvíce zastoupena samostatná práce žáků (ve dvou třetinách hodin). Samostatná práce žáků, skupinová a kooperativní výuka byly častěji zastoupeny v hodinách na 1. stupni. Individualizovaná forma výuky byla zaznamenána pouze v desetině navštívených hodin. Pozitivním trendem v základním vzdělávání bylo nižší procento frontální výuky (pokles o 3 %) a vyšší zastoupení skupinové a kooperativní výuky (nárůst o 10 %) oproti minulému školnímu roku.Uvedená zjištění korelují s výstupy z mezinárodních šetření. Pro srovnání: dle posled-ního cyklu mezinárodního šetření OECD zaměřeného na patnáctileté žáky PISA 201211, ve kterém byly vybrané indikátory sledovány pouze v souvislosti s výukou matematiky, vy-jádření žáků ukazují, že učitel nechává žáky pracovat v malých skupinách, aby řešení úlohy nebo úkolu našli společně, ne příliš často (běžně se to týká jen 13 % žáků), což je méně než průměr zemí OECD (23 %). Naopak to, že učitel zapojuje žáky do plánování činností nebo témat, kterým se budou v hodinách matematiky věnovat, je dle vyjádření žáků častější (běž-né pro 37 % žáků) a i nad průměrem zemí OECD (17 %).Podle národní zprávy z šetření TALIS 2013 vyplynulo, že v České republice byla u učite-lů v porovnání s mezinárodním průměrem zaznamenána nižší míra využívání skupinové, individuální i projektové výuky. Dále bylo zjištěno, že spolupráce mezi učiteli formou výmě-ny materiálů, informací a koordinace činností spojených s výukou byla v České republice i v mezinárodním průměru častější než přímé vykonávání společných aktivit. Zejména se méně vyskytovala týmová výuka učitelů v téže třídě a zároveň se méně vyskytovalo pozoro-vání výuky ostatních učitelů a poskytování zpětné vazby.Použitým formám práce odpovídaly metody výuky. Nejčastěji použitou metodou bylo vy-světlování (61,7 %), řízený rozhovor (56,2 %), a to téměř ve všech předmětech a vzdělávacích oblastech. Oproti tomu výklad nebo přednáška se vyskytoval pouze ve 20,7 % a vyprávění 11 Využito informací zveřejněných v:PISA 2012 Results: Ready to Learn: Students’ Engagement, Drive and Self-Beliefs (Volume III), PISA, OECD Publishing. OECD (2013) http://dx.doi.org/10.1787/9789264201170-en PISA 2012 Results: What Makes Schools Successful? Resources, Policies and Practices (Volume IV), PISA , OECD Publishing. OECD (2013) http://dx.doi.org/10.1787/9789264201156-en