V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 49 ve třídě) a doučování češtiny po vyučování. Vyrovnávací plány nebo individuální vzděláva-cí plány využila přibližně polovina škol, nicméně v jejich zpracování nebo vyhodnocování byly v některých případech zaznamenány rezervy. Pokud žáci vyrůstali v českém prostředí a zvládají český jazyk, nemají školy s jejich vzděláváním zpravidla žádné potíže. Pokud ale žáci český jazyk neovládají, chybí školám metodická podpora. Pro jejich správné zařazení je pak důležitá vhodná jazyková diagnostika. I přes nedostatek systémové podpory se však školy snaží žáky s odlišným mateřským jazykem úspěšně začleňovat a vést je k dosahování dobrých výsledků ve vzdělávání. Ke sledování pokroků žáků s odlišným mateřským jazykem ve výuce využívají pedago-gové kromě individuálních vzdělávacích plánů a vyrovnávacích plánů také portfolia a další hodnoticí nástroje. Tyto nástroje využívali učitelé a učitelky pouze v polovině navštívených škol. Formativní hodnocení žáků s odlišným mateřským jazykem bylo využíváno v necelých dvou třetinách navštívených škol. Žáci i zákonní zástupci byli o pokrocích pravidelně infor-mováni v 81,3 % navštívených škol.Zhruba polovina navštívených škol pracovala s diferencovanými cíli a využívala plánová-ní pomocí individuálního vzdělávacího plánu nebo vyrovnávacího plánu (případně portfolií apod.), menší podíl z nich však vyhodnocoval úspěšnost jejich naplňování a aktivně využí-val plány při přípravě na výuku. Zapojování žáků do výuky prostřednictvím aktivizačních metod bylo zaznamenáno v 62,5 % navštívených škol a v necelých třech čtvrtinách byly pro zapojení žáků využívány vhodné metody a didaktické postupy. Klimatem třídy, kterou na-vštěvuje žák s odlišným mateřským jazykem, se pedagogové zabývali přibližně ve dvou tře-tinách škol.2.2.2 Realizované formy a vzdělávací metody Při přímé inspekční činnosti ve škole se inspekční týmy zaměřovaly zejména na průběh vzdělávání. Hlavním úkolem školních inspektorů byla hospitační činnost s vyhodnocením zjištění z hlediska průběhu vzdělávání ve vazbě na hodnocení podmínek a výsledků vzdě-lávání. Při hospitaci v teoretickém vyučování byla vždy hospitována celá vyučovací hodina. V průběhu hospitace se sledovalo, jak jsou žáci motivováni, zda je naplňován vzdělávací cíl hodiny nebo vzdělávací činnosti (včetně jeho souladu se ŠVP), efektivita forem a metod výuky, individuální a diferencovaná podpora žáků, podpora žáků se SVP, hodnocení žáků, efektivita využití materiálního zázemí školy, klima ve třídě, realizace opatření přijatých ško-lou nebo pedagogem pro zlepšování výsledků třídy či jednotlivců atd. Školní inspektoři pro-váděli s hospitovaným pedagogem následný rozhovor zaměřený mj. na jeho vlastní hodno-cení průběhu vyučovací hodiny, splnění stanoveného cíle a zhodnocení efektivity zvolených forem a metod práce. V převážné většině hospitovaných hodin se dařilo stanovit vzdělávací cíl a následně jej s ohledem na ŠVP nebo tematický plán naplňovat. Metody a formy byly vzhledem k tomuto cíli voleny účelně.