V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 43 Tabulka 21 Formy podpory začínajících a nových učitelů – podíl škol (v %)Formy podpory Začínající učitelé Noví učitelé (s pedag. praxí)Přidělení mentora (uvádějícího učitele)84,3 39,1 Konzultace s ředitelem/vedením školy 83,4 86,2 Konzultace s vyučujícími stejných předmětů76,0 71,9 Vzájemné hospitace učitelů, náslechy 63,9 50,0 Kurzy, semináře 51,8 48,4 Formální zaškolovací program*40,9 40,6 Jiné formy podpory 1,0 1,0 * nový PP je seznámen s fungováním konkrétní školy/povoláním PP Stejně jako ředitelé škol, tak i pedagogové byli dotazováni, jaké překážky jim nejvíce brání ve zlepšování kvality jejich práce. Jako nejčastější překážku uvedli ve shodě s řediteli škol přemíru administrativy, jež je po nich požadována (68 % pedagogů). Tabulka 22 Překážky omezující zlepšování kvality práce – podíl učitelů (v %)Překážky Podíl Administrativa 68,0 Nízká společenská prestiž37,6 Nízké platové ohodnocení 34,5 Psychická náročnost povolání 32,7 Nekázeň žáků30,6 Nedostatečná motivace žáků30,2 Vysoký počet žáků ve třídách 24,1 Vztahy s rodiči a přístup rodičů22,9 Vysoká míra zodpovědnosti 9,6 Nedostatečná podpora ze strany vedení školy 5,1 Jiné 3,1 Jako účinnou podporu ke zlepšení vnímají učitelé především možnost dalšího vzdělávání. Jednotlivé oblasti, ve kterých učitelé cítí potřebu podpory, zobrazuje následující graf.