V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 37 nedostatky, jako riziková byla uvedená oblast hodnocena pouze u 3 inspektovaných škol. Častějším problémem (u 1,6 % škol) byla porušení právních předpisů v oblasti prevence rizik (škola se nezabývá prevencí rizik v oblasti BOZ a nepřijímá vhodná opatření ke snížení úrazovosti žáků).ČŠI zjišťovala také úroveň zajištění BOZ při přesunech žáků a při mimoškolních činnos-tech, významnější nedostatky nebyly shledány. Jistá míra rizika (0,8 %) byla zjištěna v oblasti personálního zajištění BOZ žáků při výuce a při mimoškolních činnostech, kdy nebyl zajiš-těn dohled nad žáky.2.1.3 Finanční podmínky v základním vzdělávání V kalendářním roce 2014 došlo k nárůstu celkových veřejných výdajů na základní vzdělá-vání ve srovnání s rokem 2013 o 6,2 % na 58 180 mil. Kč. Podíl výdajů na základní vzdělávání z celkových veřejných výdajů na školství se zvýšil o 1 % na 32,6 %. Republikový normativ se ve srovnání s rokem 2013 zvýšil o 598 Kč. Týdenní počet nadúvazkových hodin (tj. výuky nad stanovený týdenní rozsah hodin přímé vyučovací činnosti) na jednoho učitele majícího nadúvazek činil 1,68. Celkem 15,1 % inspektovaných škol mělo finanční podmínky na velmi dobré úrovni, ČŠI je zařadila mezi silné stránky školy. Současně bylo pro posuzování dle § 5 odst. 3 písm. b) zák. č. 306/1999 Sb. (zvýšení dotací) hodnoceno celkem 32 soukromých škol, z toho 24 prů-měrně, 3 podprůměrně a 5 nadprůměrně.Tabulka 18 Zdroje získávání dalších finančních prostředků pro zlepšování činnosti školy – podíl škol (v %)Zdroj Podíl Z ESF projektů80,5 Od komerčních subjektů40,5 Od subjektů majících ve svém statutu podporu školy (SRPŠ, o.p.s., Nadační fond apod.)38,9 Od jednotlivých rodičů38,0 Z jiných zdrojů36,8 Od neziskových organizací 13,9 Vedle finančních prostředků poskytnutých z veřejných zdrojů se ředitelé základních škol snažili získávat další finanční prostředky pro zlepšování činnosti školy, tento trend byl za-znamenán v 93,8 % hodnocených ZŠ, zdrojů bylo vždy současně více na jedné škole. Nej-častějšími zdroji jsou finanční prostředky z fondů Evropské unie (80,5 % škol), prostředky od komerčních zdrojů (40,5 % škol), významně se podíleli na rozvoji školy také rodiče, ob-čanská sdružení, rozvojové projekty MŠMT a doplňková činnost škol (nejčastěji stravování cizích strávníků, pronájmy učeben a tělocvičen). Až na výjimky bylo využití těchto finanč-ních prostředků v základních školách hodnoceno Českou školní inspekcí jako účelné.Ve školním roce 2014/2015 nezaznamenala ČŠI porušení v oblasti bezplatného vzdělává-ní (§ 2 odst. 1 písm. d) školského zákona) v základních školách.ČŠI se ve školním roce 2014/2015 zaměřila také na financování podpory žáků s odliš-ným mateřským jazykem. V současné době je finanční zdroje na jazykovou podporu žáků cizinců (nikoliv žáků s českým občanstvím a odlišným mateřským jazykem) možné získávat zejména z rozvojových programů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Inspekční zjišťování ukázalo, že pouze 24,3 % škol žádá o finanční prostředky z těchto zdrojů. Podporu žáků s odlišným mateřským jazykem financují školy především ze svého rozpočtu, prostřed-ky z Evropského sociálního fondu využívají pouze 4 % škol a 9,4 % škol získává finance na podporu z jiných zdrojů (zejména prostředky školy z doplňkové činnosti, podpora rodi-