V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 36 Graf 6 Potřeba investic pro zlepšení materiálních podmínek ZŠ – podíl škol (v %)10,2 14,1 32,8 41,9 42,2 43,5 43,6 56,4 60,2 0 10 20 30 40 50 60 70 jiné oblasti laboratore bezbariérový prístup odborné ucebny telocvicna ucebny ICT hrište, školní zahrada budova/y Mezi stálé priority a zároveň dlouhodobá kritéria hodnocení ČŠI patří úroveň zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků základní škol. Zejména ve školním roce 2014/2015 byl mj. také v souvislosti s aktuální kauzou týkající se napadení žáka cizí osobou kladen důraz na toto téma. V průběhu školního roku byl zveřejněn materiál s názvem Bezpečnost ve ško-lách a školských zařízeních, který vyplynul z operativního zjišťování ČŠI ve školách, jež pro-běhlo v říjnu a listopadu 2014. Zjišťování ČŠI se zaměřilo na technické a personální zajištění škol, na případná bezpečnostní rizika a na opatření stanovená vedením školy po vstupu in-spekčního pracovníka do školy. Základní školy byly nejčastěji zabezpečeny prostřednictvím zamčených dveří se zvonkem (96,2 %). Častěji využívaly také kamerové systémy (30,8 %), naopak méně byla zavedena technická zabezpečení v podobě elektronických karet/čipů (8,9 %) a kódovacích zařízení (5,6 %). V 81 % základních škol bylo personální zabezpečení zajištěno pedagogickým dohledem v průběhu dne, v necelé polovině škol pak nepedagogic-kým dohledem. Ve čtyřech pětinách základních škol byl zajištěn při vstupu nepedagogický dohled, pedagogičtí pracovníci dohlíželi na bezpečnost žáků při vstupu do 57,3 % škol. Re-cepční/vrátný byl zjištěn v 11 % základních škol. V minimu škol (3,3 %) byla u školy přítom-na městská policie či policie ČR.Vzhledem k tomu, že v době této inspekční činnosti neexistoval jednotný právní předpis s konkrétními požadavky na zajištění BOZ žáků, ČŠI doporučila nastavit minimální stan-dard bezpečnosti a vytvoření fondu k pokrytí zvýšených potřeb škol k zajištění účinné bez-pečnosti žáků. Další doporučení jsou uvedena v tematické zprávě z listopadu 2014.V tomto šetření ředitelé škol jako druhou nejčastější formu podpory (mezi 32 až 44 % škol), kterou by školy potřebovaly, uvedli zavedení, inovace nebo doplnění technického vybavení. Sdělení ředitelů však neodpovídá výše uvedeným zjištěním v oblasti zamýšlených investic. In-vestice do oblasti BOZ zvažovalo nebo požadovalo pouze 7 % ředitelů základních škol.Kontrola BOZ v základních školách zaznamenala porušení v oblasti bezpečnosti prostor školy v 5,9 % kontrolovaných ZŠ. Nedostatky byly nejčastěji zjištěny ve společných pro-storách (nezajištěné či prosklené dveře, schodiště, nerovnosti podlah), třídách a odborných učebnách a tělocvičnách. Vymezení formálního rámce BOZ (stanovení pravidel ve školním řádu a zajištění informovanosti pro všechny účastníky vzdělávání) nevykazovalo významné