V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 35 bylo 624 inspekcí realizováno formou komplexní inspekční činnosti. Na základě žádosti soukromých škol podle § 174 odst. 6 školského zákona (inspekční činnost pro účely přiznání dotací) bylo uskutečněno 21 inspekcí. Zbývající část inspekční činnosti zaměřené na hod-nocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání byla provedena na základě podnětů podle § 174 odst. 5 školského zákona ve 115 případech a jako orientační inspekční činnost v 7 pří-padech. Bylo realizováno také 18 následných kontrol a 2 kontroly na žádost. Celkově bylo v základních školách ve školním roce 2014/2015 hospitováno 8 478 hodin.Tabulka 17 Inspekční činnost v základních školách ve školním roce 2014/2015 Typ inspekční činnosti Počet Podíl Komplexní 624 79,3 Na žádost 21 2,7 Na podnět 117 14,9 Orientační 7 0,9 Následná kontrola 18 2,3 Celkem 787 100,0 2.1.2 Prostorové, materiální a bezpečnostní podmínky v základním vzdělávání Zajištění požadovaných prostorových, materiálních a bezpečnostních podmínek před-stavuje jeden ze základních předpokladů škol k uskutečňování základního vzdělávání. Při hodnocení prostorových a materiálních podmínek dosáhlo celkem 16,9 % základních škol nadstandardní úrovně (u těchto škol lze jejich materiální vybavení a prostorové zázemí po-važovat za silnou stránku školy), rizika byla v této oblasti zjištěna pouze u 1,7 % škol. Ma-teriální a prostorové podmínky škol vyhodnotila ČŠI jako vhodné a umožňující vzdělávání podle všech oblastí ŠVP (v celkem 98 % ZŠ). Jen v minimu škol (2 %) byly shledány rezervy v jejich vybavení, a to zejména v dostupnosti funkčně vybavených odborných učeben (příro-dovědné, umělecké), v možnosti využívat kvalitní tělocvičnu nebo vybavenou a po technic-ké stránce provozuschopnou školní dílnu. Šetření ČŠI prokázalo, že naopak nadstandardně jsou školy vybaveny v oblasti ICT (pouze 0,1 % škol má nedostatky v této oblasti) a také do-stupnost učebních pomůcek pro žáky je na velmi dobré úrovni. Projevila se tak dlouhodobá priorita podpory rozvoje oblasti ICT, a to zejména v předchozích letech realizací projektu EU peníze školám, v jehož rámci byla oblast ICT školami nejvíce využívaná. Při realizované hospitační činnosti ČŠI sledovala, zda prostorové uspořádání a materiální vybavení odpoví-dá vzdělávacímu cíli a realizovaným činnostem žáků a učitelů. Pouze v 1,7 % hospitovaných hodin zjistila ČŠI neodpovídající úroveň tohoto aspektu a navrhla řediteli školy opatření ke zlepšení stavu.Negativním zjištěním vzhledem k bezproblémové integraci zdravotně postižených žáků byla skutečnost, že v inspektovaných základních školách byl bezbariérový přístup jen ve 27,4 % ZŠ. Téměř třetina ředitelů škol zařadila vybudování bezbariérového přístupu mezi potřeby investic do materiálních a prostorových podmínek školy.Z dotazování ředitelů ZŠ k zamýšleným investicím do materiálních podmínek vyplynu-lo, že největší podíl ředitelů (přibližně 60 %) uvádí potřebu investovat do zlepšení stavu školních budov (zateplení a výměna oken z důvodu energetických úspor, opravy sociálního zařízení). Více než polovina ředitelů plánuje také investice do zázemí pro zajištění venkov-ní výuky tělesné výchovy (hřiště a školní zahrady), významná část by preferovala investice do kmenových a odborných učeben, tělocvičen a učeben informatiky.