V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 33 kutovány sekundární analýzy k mezinárodním šetřením. Konkrétně se jedná např. o kon-ference pořádané Mezinárodní asociací pro hodnocení výsledků vzdělávání (IEA, http://www.iea.nl/irc.html), Evropskou asociací pro výzkum v oblasti vzdělávání (ECER, www.eera-ecer.de/) a Asociací pro hodnocení vzdělávání (AEA-Europe, http://www.aea-europe.net/index.php). Mezi aktuální témata v minulém období patřil např. vliv mezinárodních šetření na změny ve vzdělávací politice států či významná a nezastupitelná role longitudi-nálních šetření.Během komplexní inspekční činnosti v ZŠ probíhala vždy souběžně kontrola dodržování právních předpisů, které se vztahují k poskytování základního vzdělávání. ČŠI prokázala, že v 7,7 % inspektovaných základních škol byla porušena některá z vybraných ustanove-ní školského zákona a prováděcích právních předpisů týkajících se základního vzdělávání. Nejčastějšími nedostatky byly nedodržení nejvyššího povoleného počtu žáků (v 1,9 % škol) a stanovení nesprávného času, délky a počtu vyučovacích hodin podle § 6 školského zákona a podle § 1 a 2 vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky (1,5 %).Stejně jako ostatní segmenty vzdělávací soustavy, tak i základní vzdělávání bylo ovlivněno legislativními změnami. Změny, které přinesl zákon č. 82/2015 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělá-vání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, se týkaly mj. plnění povinné školní docházky (spádové obvody základních škol, zveřejňování seznamu dětí nastupujících k povinné školní docházce), plnění povinné školní docházky v zahraničí, v zahraniční škole na území ČR nebo v evropské škole, vzdělávání cizinců, kteří nemají tr-valý pobyt v ČR. Novelou zákona č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů došlo k úpravě podmínek pro uznání odborné kvalifikace pro výkonné umělce, výtvarné umělce nebo trenéry, kteří tak získali možnost uznání kvalifikované výuky na 2. stupni základních škol. Odborná kvalifikace pro výuku konverzace v cizím jazyce byla uznána také osobám, pro které je příslušný cizí jazyk rodným jazykem, nebo kteří jej ovládají na úrovni rodilého mluvčího. Ředitelům škol byla ponechána možnost zajišťovat výchovu a vzdělávání po nezbytnou dobu a v nezbytném rozsahu pedagogickým pracovníkem, který nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace, pokud prokazatelně nemůže tyto činnosti zajistit pedagogickým pracovníkem s odbornou kvalifikací.2.1 Podmínky základního vzdělávání 2.1.1 Školy a žáci v základním vzdělávání Ve školním roce 2014/2015 došlo k minimálním změnám (o 9 škol) v počtu základních škol zapsaných do školského rejstříku, základní vzdělávání tak poskytovalo žákům celkem 4 106 základních škol.Rozložení základních škol podle typu zřizovatele zůstává podobné jako v předchozím školním roce, opět byl zaznamenán mírný nárůst počtu soukromých škol oproti veřejným (o 0,4 %). Podíl církevních škol zůstal nezměněn (1 %).