V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 29 V rámci RVP pro mateřské školy je výživa obsažena v biologické oblasti zvané „Dítě a jeho tělo“. Záměrem vzdělávacího úsilí v oblasti biologické je stimulovat a podporovat růst a ner-vosvalový vývoj dítěte, podporovat jeho fyzickou pohodu, zlepšovat jeho tělesnou zdatnost i pohybovou a zdravotní kulturu, podporovat rozvoj jeho pohybových i manipulačních dovedností, učit je sebeobslužným dovednostem a vést je k zdravým životním návykům a postojům. V této vzdělávací oblasti má nezastupitelnou úlohu podílení se na vytváření zdravých stravovacích návyků, a to zejména prostřednictvím praktických zkušeností formou školního stravování. Inspekční činnost v mateřských školách byla zaměřena nejen na vlastní kontrolu školního stravování, ale rovněž na hodnocení poskytované stravovací služby včetně jejích edukativ-ních dopadů. Kontrola ukázala, že v mateřských školách se v průměru stravuje 67 % přihlášených dětí. Nižší procento skutečně stravovaných je způsobeno vyšší nemocností dětí v mateřských ško-lách, zařazením dětí na 2–3 hodiny denně, které zpravidla neobědvají, a v některých přípa-dech tím, že děti s chronickým onemocněním nemohou konzumovat připravovanou stravu a rodiče jim stravu donášejí. Řada subjektů se brání přípravě dietní stravy.Pravidla školního stravování jsou i v mateřské škole nastavena vnitřním řádem, odpoví-dají školskému zákonu a jsou s nimi seznámeni zákonní zástupci dětí. Ve všech kontrolo-vaných subjektech rozsah poskytovaných služeb odpovídal vyhlášce o školním stravování, 13 % školních jídelen zajišťuje i dietní stravování v případě potřeby, 50 % umožňuje stra-vování formou donesené stravy. V rámci spolupráce s rodiči jsou rovněž ve 100 % subjektů zajištěny informace o alergenech, a to formou informace i jídelních lístků. Pitný režim je v mateřských školách zajištěn, v případě inspektovaných institucí trvale v rámci celého dne, a obsahuje zpravidla pitnou vodu, slazený a neslazený čaj a k podávaným pokrmům další nápoje (např. kakao, mléko). V rámci vytváření samoobslužných dovedností v 70 % hodno-cených subjektů si děti nápoje nalévaly samy. Děti jsou ve většině mateřských škol správně rozděleny do věkových kategorií a jim odpovídají nastavené stravovací limity. Pouze ojedi-něle nejsou tyto limity dodržovány. Průměrná výše platby za 1 oběd u dětí do 6 let je 18 Kč, přičemž rozpětí pro uvedenou věkovou kategorii je 14–25 Kč. Většina školních jídelen v mateřských školách se snaží plnit výživové normy a zajišťovat dostatečně pestrou stravu doplněnou čerstvou zeleninou a ovocem. Výživové normy nejsou naplněny zejména u komodit mléko a mléčné výrobky, ryby, ovoce a luštěniny. Je nutné konstatovat, že zdravý životní styl a správné stravovací návyky nerozvíjí ani překračování spotřeby tuků a volných cukrů (11 % jídelen). Třetina mateřských škol využívá při přípravě pokrmů regionální potraviny, čerstvé, zejména mořské ryby, využívá konvenience s vyso-kým stupněm zpracování pouze ve výjimečných případech nebo vůbec. V průměru 2x mě-síčně zařazuje sladká bezmasá jídla a 3x slaná bezmasá jídla. Zaměstnanci školních jídelen v mateřských školách v 62 % případů spolupracují s peda-gogickými zaměstnanci při vytváření zdravých stravovacích návyků, zejména spoluprací při přípravě jídelních lístků (v 6 % školních jídelen akceptují spíše požadavky pedagogických pracovníků), účastní se jednání s rodiči na třídních schůzkách a dnů otevřených dveří a in-formují rodiče prostřednictvím webových stránek o školním stravování. 16 % vedoucích školních jídelen považuje komunikaci s rodiči v některých případech za problematickou, a to zejména v oblasti výběru vhodných pokrmů. 24 % školních jídelen je zapojeno do pro-jektů podporujících zdravý životní styl. Jedná se např. o projekty Ovoce do škol, Školní mléko, Zdravá škola, Škola podporující zdraví apod. Mezi nejoblíbenější pokrmy patří duká-tové buchtičky, špagety, omáčky jako rajská, svíčková. Mezi nejméně oblíbené pokrmy patří luštěniny, dušená zelenina a ryby.