V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 21 Převážná část učitelů (90,1 %) uplatňovala při celodenních vzdělávacích činnostech ne-manipulativní styl řízení. Tradičně bylo velmi pozitivně hodnoceno klima jednotlivých tříd, ve kterých byla zaznamenána z 97,6 % příznivá atmosféra podporující mj. vyjádření vlast-ního názoru dítěte. Graf 3 Výskyt činností v hospitovaných hodinách – podíl hodin (v %)54,4 57,7 67,5 79,5 83,4 84,3 85,1 89,2 90,0 90,1 92,0 92,6 94,8 97,4 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 jsou využívány problémové situace detem jsou nabízeny cinnosti, které umožnují ruzné postupy využití situacního a prožitkového ucení spontánní a rízené aktivity jsou vzájemne provázané spontánní a rízené aktivity jsou vzájemne vyvážené nabídka aktivit je pestrá, rozmanitá dostatecne pestré formy rozvoje hrubé motoriky ucení v prirozených souvislostech a vztazích dostatek prostoru pro spontánní aktivity ucitel uplatnuje nemanipulativní styl rízení dostatecne pestré formy rozvoje jemné motoriky využití ucení hrou casový prostor pro spontánní sociální ucení deti jsou vedeny ke správným zpusobum užití hracek, pomucek apod.V 96,6 % hospitací se potvrdilo, že učební pomůcky, hračky i výtvarný a pracovní materiál jsou zpřístupněny dětem tak, aby je dobře viděly, mohly si je samostatně brát a zároveň se orientovaly v jejich uložení. Praktické využití učebních pomůcek bylo v průběhu celoden-ního vzdělávání (90,6 %) vyhodnoceno jako účelné a efektivní. Rezervy byly zaznamenány v oblasti využívání informační a komunikační technologie (ICT). Školní inspektoři při hos-pitacích konstatovali, že v jednotlivých třídách nebylo ICT k dispozici (61 %), nebo nebylo pedagogy v rámci inspekčních činností využíváno (31,7 %).I v letošním školním roce se při 2 514 hospitacích z 2 627 potvrdilo, že účinnost moti-vace úzce souvisí s aktivitou a zájmem dětí o vzdělávání a významně ovlivňuje jeho průběh i výsledky. Pedagogové prostřednictvím vnější motivace (podnětné materiální prostředí, nabídka činností, kooperující a odborně zdatný pedagog) podněcovali u dětí zájem o nové