V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 17 Mateřské školy většinou k nové úpravě přistupují zodpovědně, porušení právních předpi-sů bylo zjištěno jen v ojedinělých případech. Jednalo se o situaci, kdy vzdělávání nezajišťoval pedagogický pracovník (2 %), nebo případy, kdy pedagogický pracovník nesplňoval poža-davky dané právě novelou o pedagogických pracovnících (6 %).Jako problematické je třeba hodnotit možnosti doplňování potřebné kvalifikace. Přestože se situace mírně zlepšila a studijní obory k doplnění kvalifikace nyní nabízí více škol, stále platí, že poptávka výrazně převyšuje nabídku. Mnozí nekvalifikovaní pedagogové poměrně obtížně hledali školu, která by jim umožnila doplnit si vzdělávání.ČŠI sledovala, jak ředitelé podporují další vzdělávání pedagogů a jak pečují o rozvoj pe-dagogů začínajících. Z inspekční činnosti vyplynulo, že účast na některé z forem dalšího vzdělávání se týkala téměř 80 % pedagogů v navštívených školách. Začínajícím pedagogům nabízejí ředitelé různé formy podpory. Nejčastěji přidělení uvádějícího učitele, konzultace s ředitelem a vzájemné hospitace mezi pedagogy. Tabulka 7 Účast učitelů v dalším vzdělávání – podíl učitelů (v %)Forma Podíl učitelůStudium ke splnění kvalifikačních předpokladů14,5 Studium ke splnění dalších kvalifikačních předpokladů7,3 Studium k prohlubování odborné kvalifikace (kurzy a semináře DVPP)72,7 Učitel se žádného DVPP nezúčastnil 16,9 Tabulka 8 Formy podpory začínajících a nových učitelů – podíl škol (v %)Formy podpory Začínající učitelé Noví učitelé (s pedag. praxí)Přidělení mentora (uvádějícího učitele)82,4 44,0 Konzultace s ředitelem/vedením školy 76,6 75,4 Kurzy, semináře 64,4 54,8 Vzájemné hospitace učitelů, náslechy 62,2 53,2 Formální zaškolovací program *54,3 45,6 Jiné formy 5,9 1,6 * nový PP je seznámen s fungováním konkrétní školy/povoláním PP Pro ověření, jak podporu ze strany vedení vnímají učitelé, využívá ČŠI anketu, kterou pedagogové vyplňují elektronicky v systému InspIS DATA. Názory pedagogů na to, zda je poskytovaná podpora ze strany vedení účinná, nejsou zcela jednoznačné a pozitivní. Jen 53,5 % oslovených učitelů hodnotí zpětnou vazbu od vedení školy jako rozhodně dostateč-nou, 40,9 % jako spíše dostatečnou. Na otázku, jaké vnímají bariéry ve své práci, nejčastěji uvádějí administrativu (59,4 %), vysoký počet dětí ve třídách (57,2 %), nízké platové ohod-nocení (24,6 %) a psychickou náročnost své práce (22,3 %).