V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 12 Tabulka 3 Děti v mateřských školách Sledovaný parametr ČR (statistika MŠMT)Stav ve školním roce Trend 2012/13 2013/14 2014/15 Počet dětí v PV celkem 354 340 363 568 367 603 + z toho podíl dětí se zdravotním postižením (v %)2,8 2,8 2,8 0 z toho podíl cizinců v PV (v %)1,5 1,7 2,0 + z toho podíl dětí mladších 3 let v PV (v %) 9,0 9,1 10,3 +Podíl 5letých dětí v MŠ z celkové populace 5letých dětí (v %)88,2 90,5 90,6 +V navštívených školách bylo dle dostupných statistických výkazů při přijímání k před-školnímu vzdělávání odmítnuto celkem 6 174 dětí, loni to bylo 9 293 dětí. Z celkového po-čtu neuspokojených žádostí bylo pouze 1 326 žádostí o přijetí dítěte mladšího 3 let, je tedy zřejmé, že zájem o přijímání nejmenších dětí výrazně nestoupá. Situace se v jednotlivých lokalitách velmi liší, největší problém je ve velkých městech a v jejich okolí.Rovněž z analýz EURYDICE6 vyplynulo, že s nedostatkem míst v zařízeních pro děti mladších 3 let, stejně jako v České republice, se potýká většina zemí, navzdory celkovému poklesu populace. V současné době v této věkové kategorii odpovídá nabídka poptávce pou-ze ve čtyřech evropských zemích, a to v Dánsku, ve Finsku, ve Švédsku a v Norsku. Poptávka převyšuje nabídku u dětí všech věkových kategorií v Chorvatsku, v Itálii, v Polsku, v Ru-munsku, na Slovensku a v Turecku. Poměr poptávky a nabídky se ale v rámci jedné země může lišit. Stejně jako v České republice, je například v Bulharsku, v Maďarsku, v Lotyšsku, v Portugalsku a na Slovensku snazší umístit dítě v mateřské škole ve venkovských oblastech než ve velkých městech. Nejvyšší účast dětí v předškolním vzdělávání je v průběhu jednoho nebo dvou let před vstupem do primárního vzdělávání.1.1.2 Prostorové, materiální a bezpečnostní podmínky v předškolním vzdělávání Prostorové a materiální podmínky v navštívených mateřských školách jsou zpravidla velmi dobré a jejich úroveň se dále zlepšuje. Jen ve 2,6 % případů konstatovala ČŠI, že podmínky neumožňují vzdělávání podle všech oblastí ŠVP PV. Nejčastěji se jednalo o nevyhovující míst-nosti či herní koutky, popř. společné prostory, chodby a zahradu. Méně výhrad směřovalo vůči vybavení. Přes poměrně dobré hodnocení školními inspektory konstatovalo 96 % ředitelů mateřských škol, že do rozvoje materiálních podmínek je potřeba investovat, a to právě do vy-bavení zahrad, vybavení herních koutků, ale i budov a vybavení ICT technikou.6 http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/key_ data_ series/166EN.pdf