V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 10 Tabulka 1 Inspekční činnost v mateřských školách ve školním roce 2014/2015 Typ inspekční činnosti Počet Podíl Komplexní 670 80,8 Na žádost 48 5,8 Na podnět 86 10,4 Orientační 6 0,7 Následná kontrola 19 2,3 Celkem 829 100,0 V souvislosti s hodnocením a kontrolou vzdělávání v MŠ se ČŠI zaměřila na některé spe-cifické oblasti, například: podpora výchovy ke zdraví, prevence rizikového chování dětí, při-jímání dětí mladších tří let k předškolnímu vzdělávání, podpora rozvoje dosažené úrovně a výsledky vzdělávání v informační a jazykové gramotnosti, kvalita vzdělávání dětí v po-sledním roce před zahájením povinné školní docházky, kvalita vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem a sociálně znevýhodněných lokalit, kvalifikovanost pedagogických pra-covníků.Činnost ČŠI v oblasti předškolního vzdělávání se uskutečňuje v kontextu mezinárodní spolupráce. Zástupce České školní inspekce se pravidelně účastní jednání pracovní skupiny pro ranou péči a předškolní vzdělávání Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (ECEC OECD2). V rámci mezinárodního průzkumného šetření Monitoring quality poskytla ČŠI data k mezinárodním analýzám, které jsou v současné době zpracovávány a budou kon-cem roku vydány v publikaci Starting strong IV - Monitoring quality.V rámci spolupráce s Evropskou komisí se zástupce ČŠI aktivně podílel v pracovní sku-pině na tvorbě strategického materiálu Proposal for key principles of a Quality Framework for Early Childhood Education and Care,3 který obsahuje doporučení pro systémové řízení kvality předškolního vzdělávání a rané péče v zemích Evropské unie.První pokus o srovnávací mezinárodní šetření v oblasti předškolního vzdělávání učini-la také Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků ve vzdělávání (IEA4). Šetření Early Childhood Education Study (ECES IEA) mělo původně zahrnovat dvě fáze. V první fázi jde o podrobné zmapování (formou tzv. policy dotazníku) toho, jak je oblast předškolního vzdě-lávání zajištěna v zapojených státech. Jako výstup bude zpracována mezinárodní přehledová zpráva, s jejímž vydáním se počítá na konci roku 2015. První fáze měla být východiskem pro realizaci navazující fáze druhé (zjišťování úrovně dovedností a schopností předškolních dětí; včetně doprovodných dotazníků pro rodiče, učitele, ředitele školy). Z důvodů zapojení níz-kého počtu států (Chile, Česká republika, Dánsko, Estonsko, Itálie, Polsko, Ruská federace, USA) se s realizací druhé fáze zatím nepočítá. ČŠI se aktivně účastnila v rámci pracovní skupiny Evropské komise tvorby strategického materiálu A quality Framework for Early Childhood Education and Care. Dokument obsahu-je doporučení, která by měla vést ke zvyšování kvality předškolního vzdělávání v evropských zemích včetně příkladů dobré praxe.2 http://www.oecd.org/edu/school/earlychildhoodeducationandcare.htm 3 http://ec.europa.eu/education/policy/strategic-framework/archive/documents/ecec-quality-framework_ en.pdf 4 www.iea.nl