92 Úloha 10: TUČŇÁCI Řešení 1. C 2. Tučňáků bude 12 000.3. B 4. a) (25/243) ∙ (6/5) = 10/81; b) (25/243) ∙ (6/5)2 = 4/27; c) (25/243) ∙ (6/5)3 = 8/45; d) (25/243) ∙ (6/5)4 = 16/75; e) (25/243) ∙ (6/5)5 = 32/125.Komentář: Otázky této úlohy pokrývají všechny tři skupiny dovedností, s nimiž pracuje koncepce šetření PISA, i růz-né okruhy matematického obsahu. Úspěšnost řešení žádné z otázek nepřesáhla 50 %, čeští žáci si nevedli lépe než mezi-národní průměr.1. Tematický okruh: kvantita. Úspěšnost 22/23. V textu je idiom „o p% je X více než Y“, který (zasvěcenému) říká, že základ je Y. Jestliže žák ale tuto konvenci nezná a za základ vezme X, pak zvolí možnost A. To udělalo 20 % žáků. Jejich selhání nespočívá v matematice, ale v komunikaci.2. Tematický okruh: kvantita. Úspěšnost 36/39. 3. Tematický okruh: změna a vztahy. Úspěšnost 30/29. Poměrně vysokou úspěšnost této náročné úlohy připisují autoři analýz PISA tipování žáků. Zdroj: Pilotáž PISA