63 ÚLOHY PRO ROZVOJ DOVEDNOSTÍ ÚLOHA E.3 – Zubní kaz 1. D 2. C 3. Ne, Ano, Ne v tomto pořadí.Zdroj: pilotáž šetření PISA 2006 ÚLOHA E.4 – Chování koljušek obecných 1. Která barva vyvolává nejútočnější chování samečka koljušky? Například: Reaguje sameček koljušky útočněji na čer-vený model než na stříbrný? – Je nějaký vztah mezi barvou a útočným chováním? – Je barva ryby příčinou útočnosti samečka?2. Ne, Ne, Ano v tomto pořadí.3. C, A, C, B v tomto pořadí.Zdroj: pilotáž šetření PISA 2006 – kráceno ÚLOHA E.5 – Skleníkový efekt 1. Poukazuje na nárůst jak (průměrné) teploty, tak emisí oxidu uhličitého nebo upozorňuje (v obecných termínech) na vztah mezi teplotou a emisemi oxidu uhličitého. Například: Když se zvýšily emise, vzrostla teplota. – Oba grafy jsou rostoucí. – Protože v roce 1910 začaly oba grafy růst. – Teplota stoupá, když je vypouštěn CO 2 . – Křivky v gra-fech společně stoupají. – Vše vzrůstá. – Čím více emisí CO 2 , tím vyšší teplota. – Množství CO 2 a průměrná teplota na Zemi jsou přímo úměrné. – Mají podobný tvar, který ukazuje na vzájemný vztah.2. Vztahuje se k jedné určité části grafů, kde nejsou obě křivky buď klesající, nebo stoupající, a udává odpovídající vysvětlení. Například: V období 1900–1910 (přibližně) přibýval CO 2 , zatímco teplota klesala. – V období 1980–1983 klesal oxid uhličitý a teplota stoupala. – Teplota v 19. století je téměř stejná, první graf však stále stoupá. – Mezi 1950 a 1980 se teplota nezvyšovala, avšak CO 2 přibýval. – Od 1940 do 1975 teplota zůstává přibližně stejná, ale emise oxidu uhličitého vykazují prudký růst. – V roce 1940 je teplota mnohem vyšší než teplota v roce 1920 a oběma přísluší podobné emise oxidu uhličitého.Zdroj: uvolněné úlohy PISA 2006 – kráceno ÚLOHA E.6 – Kyvadlo 1. C, D, E 2. Ne. V pokusu B použil jinou délku závěsu.3. VERONIKA. Větší přesnost měření.4. NEZÁVISÍ.5. Zvětšováním délky kyvadla se doba kmitu zvětšuje, ale ne rovnoměrně.6. C 7. Neprozkoumali. Mohla by ještě záviset na velikosti rozkyvu.Zdroj: Netradiční přírodovědné úlohy: https://kdf.mff .cuni.cz/vyzkum/materialy/netradicni_ prirodovedne_ ulohy.pdf