61 ÚLOHY PRO ROZVOJ DOVEDNOSTÍ ÚLOHA A.12: 1.a) Rostliny potřebují světlo kvůli fotosyntéze. Vytvářejí si svou vlastní potravu. Příklad: Rostliny si dělají potravu prostřednictvím světla. – Je třeba pro fotosyntézu. – Nemohou si vytvářet potravu, pokud nemají světlo. – Sluneční světlo jim dává potravu.Rostliny potřebují světlo kvůli energii. Příklad: Sluneční světlo je zdrojem energie pro všechny živé organismy. – Slunce ohřívá rostliny a dává jim energii. – Rostliny dostávají energii.b) Odpovědi se vztahují k živinám, minerálům, umělým hnojivům (nebo obsahují podobné termíny ve smyslu výživy), ke vzduchu (kyslík, oxid uhličitý), k půdě, zemi nebo k přiměřené teplotě.2. VÝCHODNÍ STRANA s vysvětlením, že slunce ráno vychází na východě. Příklad: Východ. Slunce putuje z východu na západ. – Východ. Když slunce vychází, vytváří stín na západní straně.3.a) Protože na místě 1 nebude dostatek světla (nebo je tam příliš mnoho stínu), aby tam mohly růst růže. Příklad: Duby budou bránit pronikání slunečních paprsků. – Růže potřebují pro svůj růst hodně světla.b) Určení rostliny (rostlin) ve všech čtyřech oblastech: Místo 1 (stín nebo polostín) – kapradina nebo okrasná tráva. Místo 2 (světlo po celý den) – růže nebo rajčata. Místo 3 (ranní světlo nebo polostín) – okrasná rostlina nebo okrasná tráva. Místo 4 (odpolední světlo nebo polostín) – okrasný keř nebo okrasná tráva.4. Semena byla přiváta do zahrady (větrem) nebo podobné vyjádření či jiná správná odpověď. Příklad: Přivál je tam vítr. – Přenesla se vzduchem. – Mohli je nějakým způsobem přinést ptáci.5. Odpovědi, že hmyz je potřebný pro opylování nebo reprodukci rostlin (anebo podobné vyjádření). Příklad: Včely přenášejí pyl z jedné rostliny na druhou. – Včely opylují květiny.Odpovědi, že některý druh hmyzu se živí jiným, který škodí rostlinám. Příklad: Berušky se živí hmyzem, který požírá rostliny.Zdroj: uvolněné úlohy TIMSS: http://www.nucem.sk/documents/27/medzinarodne_ merania/timss/publikacie/zbier-ka_ web.pdf ÚLOHA B.1: Možnosti: Zakrýt solární článek a vyzkoušet, jestli kalkulačka funguje. – Umístit kalkulačku do tmy a vy-zkoušet, jestli funguje. – Zabránit světlu, aby dopadalo na článek, a vyzkoušet, jestli kalkulačka funguje. – Když článek zakryjeme a kalkulačka přestane fungovat, tak žádnou baterku nemá.Typická nevyhovující odpověď: Rozebrat kalkulačku a (ne-)najít baterii. – Vyndat z kalkulačky baterii.Zdroj: Čtenářské, matematické a přírodovědné úlohy pro první stupeň základního vzdělávání (TIMSS 2011)ÚLOHA B.2: C Zdroj: Čtenářské, matematické a přírodovědné úlohy pro první stupeň základního vzdělávání (TIMSS 2011)ÚLOHA B.3: Smrk v prvních dvou letech postranní větve netvoří. První postranní větve tvoří smrk až třetím rokem.Typické chybné odpovědi: Větve mohl někdo smrkům odřezat. – Větve smrku poškodil vítr nebo vichřice, proto chybí. – Některý rok bylo tak špatné počasí, že větve nenarostly. – Smrk žil v tak špatných podmínkách, že mu větve nenarostly.Zdroj: Čtenářské, matematické a přírodovědné úlohy pro první stupeň základního vzdělávání (TIMSS 2011)ÚLOHA C.1: Předpovídá, že výška rostlinek hrachu bude na obrázku 2 větší než na obrázku 1. Vysvětlení si všímá živin a zároveň světla.Například: Výška hrachu bude vyšší v nádobě č. 2. Jasné světlo dá rostlinkám energii a živiny v půdě jim pomohou k vyš-šímu růstu. – Předpovídám, že hrách na obrázku 2 vyroste vyšší. Má více živin a světla.Zdroj: uvolněné úlohy TIMSS 2007 ÚLOHA C2: Žák popíše pokus, v němž do každé misky umístí stejný počet semen hrachu, v jedné misce je nechá v suchu, ve druhé na vlhké vatě a ve třetí je ponoří pod vodu. Ostatní podmínky by pro všechny tři misky měly být shodné.Zdroj: Přírodovědné úlohy pro druhý stupeň základního vzdělávání (TIMSS 2007)ÚLOHA C.3: Popisuje postup, kdy:1. někomu (i sám sobě) změří pulz nebo tepovou frekvenci v klidu (s použitím hodinek, stopek)2. subjekt provede dané cvičení (fyzickou aktivitu)