60 ŘEŠENÍ ÚLOHA A.1: D Zdroj: uvolněné úlohy TIMSS 1995 ÚLOHA A.2: B Zdroj: Matematické a přírodovědné úlohy pro první stupeň základního vzdělávání (TIMSS 2007)ÚLOHA A.3: C Zdroj: uvolněné úlohy TIMSS 2007 ÚLOHA A.4: B Zdroj: uvolněné úlohy TIMSS 1995 ÚLOHA A.5: B Možnosti vysvětlení: Aby mohla výsledky porovnat s běžným způsobem skladování. – Pro kontrolu. – Aby věděla, jak chléb plesniví za normálních podmínek.Typická nevyhovující odpověď: Nevím. – Neučili jsme se.Je možné, že žáci nebudou vycházet pouze z informací, které mají k dispozici, ale budou si domýšlet následné scéná-ře. Je však důležité, aby zhodnotili dostupné informace o proběhlém pokusu a odpověděli na položený dotaz.Zdroj: Čtenářské, matematické a přírodovědné úlohy pro první stupeň základního vzdělávání (TIMSS 2011)ÚLOHA A.6: 1. Ibišek potřebuje hodně vody, kaktusy jen málo. 2. Všechny rostliny nemají stejné nároky na množství vody potřebné k jejich růstu. Některé potřebují větší množství vody, jiným velké množství vody škodí. (Různé rostliny mají různé nároky na vodu. – Rozlišujeme rostliny suchomil-né a vlhkomilné.)Typická chybná odpověď: Kaktusy nepotřebují ke svému životu vodu vůbec. Zdroj: Čtenářské, matematické a přírodovědné úlohy pro první stupeň základního vzdělávání (TIMSS 2011)ÚLOHA A.7: Zda doba rozpouštění cukru závisí na teplotě vody, např.: Chtěla zjistit, jestli se cukr rychleji rozpustí při vyšší teplotě. – Za jak dlouho se 2 lžičky cukru rozpustí v různých stupních.Zdroj: Čtenářské, matematické a přírodovědné úlohy pro první stupeň základního vzdělávání (TIMSS 2011)ÚLOHA A.8: A Zdroj: Čtenářské, matematické a přírodovědné úlohy pro první stupeň základního vzdělávání (TIMSS 2011)ÚLOHA A.9: 1. Dva magnety, magnet a ocelová kostička.2. Abychom rozlišili mezi dvěma možnostmi uvedenými ve správné odpovědi na otázku 1., musíme při oddálení kostiček jednu z nich otočit. Pokud se jedná o dva magnety, budou se odpuzovat. Jestliže pouze jedna z kostiček je magnet a druhá je (nezmagnetovaná) ocel, pak se budou opět přitahovat.Zdroj: Matematické a přírodovědné úlohy pro první stupeň základního vzdělávání (TIMSS 2007)ÚLOHA A.10:1. Zakroužkovány experimenty 1 a 5. Množství i počáteční teplota vody musí být stejné v obou experimentech. (Musí zjistit, jak je to lepší, jestli s pokličkou, a musí to vyzkoušet jak s pokličkou, tak bez pokličky, a musí to mít úplně stejné podmínky – až na pokličku.)2. Množství vody: 1 l. Počáteční teplota vody: 23 ° C. Nastavení plotýnky: 5. Poklička: buď obojí ano, nebo obojí ne.Typická nevyhovující odpověď: 1. Správně zaškrtnuté experimenty 1 a 5 bez vysvětlení nebo neřešeno.2. Zaškrtnuty stejné podmínky až na pokličku, kde je „ano“ a „ne“.Zdroj: Čtenářské, matematické a přírodovědné úlohy pro první stupeň základního vzdělávání (TIMSS 2011)ÚLOHA A.11: Špatný směr/úhel stínu a poloha ruky člověka.Například: Stín by měl být stínem člověka, který má zvednutou ruku. Stín by měl být na druhou stranu od slunce. – Člo-věk na obrázku má zvednutou ruku, ale stín ne. Stín není za ním. – Špatná poloha stínu. Špatně je i tvar stínu.Zdroj: uvolněné úlohy TIMSS 2003 – problémové: http://timssandpirls.bc.edu/timss2003i/psi_ g4_ s_ shadow.html#, http://www.nucem.sk/documents/27/medzinarodne_ merania/timss/publikacie/zbierka_ web.pdf