40 4.–6. ROČNÍK ÚLOHA A.1 Čtyři děti mají hmatem a čichem prozkoumat předmět v tašce, ale nesmějí se na něj podívat.Které z následujících tvrzení NEPOPISUJE toto pozorování?A) Předmět je na jedné straně plochý a na druhé kulatý.B) Voní to jako peprmintový bonbón.C) Má to na sobě nějaký hrbol.D) Doufám, že je to bonbón.ÚLOHA A.2 Při sušení 1 kg zeleného jarního listí se odpařilo 400 g vody, zbytek tvořila sušina. Při sušení 1 kg žlutého podzimního listí se odpařilo pouze 150 g vody, zbytek tvořila sušina. Jaký z toho vyvodíš závěr?A) Při pokusu bylo použito víc zeleného listí než žlutého listí.B) Mladé zelené listí obsahuje víc vody než staré podzimní listí.C) Staré listí strom nepotřebuje, proto na podzim opadává.D) Staré podzimní listí se neusušilo, ale zetlelo.ÚLOHA A.3 Mořské řasy, které rostou v oceánu, jen zřídka najdeme ve skalních prohlubních, otvorech ve skalách, které se v době mořského přílivu plní vodou z moře. Čtyři žáci chtěli zjistit, zda mořské řasy nerostou ve skalních prohlubních proto, že voda v nich je příliš slaná. Každý si k ověření této domněnky navrhl svůj pokus. Následující obrázky ukazují, jak každý pokus vypadal. Který návrh byl nejlepší pro testování domněnky, že mořské řasy nemohou růst v příliš slané mořské vodě?