38 ---------------------------------------------- PŘED KOPÍROVÁNÍM PRO ŽÁKY OD TOHOTO MÍSTA ZAKRÝT ----------------------------------------------ÚLOHA 7: DÁREK – KLÍČ K ŘEŠENÍ Otázka 1 Příklady úplných odpovědí: 1. čtenář (chlapec): Pokouší se pumu zastřelit. – Je krutá, neboť první věc, na kterou myslí, je zabít pumu. – Směje se, když myslí na to, jak pumu zabije. – Když jedla, smála se, jak puma skučí.2. čtenář (dívka): Je šlechetná, protože se o své jídlo rozdělí s šelmou. – Dá jí šunku. – Když slyší pumu poprvé, pomyslí si, že to nezní hrozně, ale ustrašeně.Žák u čtenáře č. 1 (chlapce) uvádí ukázku z příběhu, která dokazuje, že žena nemá srdce a je krutá. U čtenáře č. 2 (dív-ky) uvádí ukázku z příběhu, která dokazuje, že je žena soucitná. Otázka 2 CŽákům pomohou k interpretaci informace z 1. odstavce: „V noci, zatímco spala, si řeka přivlastnila silnici a obklopila ji, takže zůstala osamocena, když její loďka zmizela a dům stál na útesu jako ztroskotaný. Nyní začala voda dosahovat dokonce až k dehtovaným pilířům podepírajícím dům. A pořád stoupala.“Otázka 3 Příklady úplných odpovědí: Řev pumy je téměř lidský, připadá nám blízký ženě, a cítíme tudíž soucit s oběma. – Nutí nás to přímo si uvědomit, že puma je také obětí povodně. Zní to smutně a bolestně.Žák rozpozná, že popisy mají vzbuzovat soucit. Odpověď může uvádět, že citované popisy spojují v utrpení pumu s ženou, že citované popisy jsou přípravou na pozdější soucitné chování vůči pumě nebo že puma je vylíčena jako předmět soucitu.Otázka 4 B Žák získá informace ve 4. odstavci: „Dům, praskající a rachotící úsilím, se poté vytrhl z jílovité země a vydal se na svou plavbu, tancuje pomalu na vodě jako nějaký špunt…“Otázka 5 Příklady úplných odpovědí: Soucítila se zvířetem. – Protože věděla, co to je mít hlad. – Protože je to soucitná osoba.Žák rozpozná, že žena je motivována slitováním či soucitem vůči pumě, přestože tato informace není v textu explicit-ně uvedena. Otázka 6 CŽák při této interpretaci vyvozuje správnou odpověď ze smyslu celého příběhu, nikoli z jedné věty, vychází zejména z tohoto odstavce: „Zatímco si chystala jídlo, zapomněla téměř na šelmu, až do chvíle, kdy uslyšela její sténavý řev. Měla také hlad.“ Otázka 7 Příklady úplných odpovědí: Ano. Vyprávění postavilo ženu do kontaktu s tím, co je v životě podstatné, a zcela ohlodaná kost je toho symbolem. – Ano. Myslím, že to, co puma nechala z šunky, byl dárek s poselstvím: žít a nechat žít. – Ano, kost od šunky nám připomíná, co by se ženě mohlo stát. Žák vyzdvihne tematickou úplnost příběhu tak, že poslední větu uvede do souvislostí k ústředním vztahům, tématům nebo metaforám v příběhu. ---------------------------------------------- PŘED KOPÍROVÁNÍM PRO ŽÁKY OD TOHOTO MÍSTA ZAKRÝT ----------------------------------------------