32 ---------------------------------------------- PŘED KOPÍROVÁNÍM PRO ŽÁKY OD TOHOTO MÍSTA ZAKRÝT ----------------------------------------------ÚLOHA 6: MAGALHÃES – KLÍČ K ŘEŠENÍ Otázka 1 B Žák vyhledá informaci uvedenou ve výchozím textu a porovná s údajem uvedeným na obrázku. Posádka potkala vor-vaně měsíc poté, co vyplula z přístavu. Údaj na mapě nám říká, že posádka vyplula 27. září 2010.Otázka 2 Příklad úplné odpovědi: Ne, nenajdeme. V textu nalezneme jenom informaci o tom, že celkem solární panely generují až 93,5 kW.Žák vyhledá relevantní informace („Sluneční světlo dopadá na 825 solárních panelů, z nichž některé jsou umístěny na křídlech. Celkový výkon všech panelů na lodi je 93,5 kW.“) a svůj názor zdůvodní.Otázka 3 1,8 km/h Žák vyhledá informaci v textu a doplní ji jednoduchým výpočtem (12 uzlů odpovídá hodnotě 22 km/h, výpočet 22/12 = asi 1,83333 km/h, zaokrouhleno na jedno desetinné místo 1,8 km/h).Otázka 4 a) Monako – Monako, Monacké knížectví Miami – USA Cancún – Mexiko San Francisco – USA Sydney – Austrálie Tato část otázky vyžaduje, aby žák využil vlastních znalostí.b) Příklad úplné odpovědi: Jsou to města, kde bude loď kotvit a doplňovat zásoby. – Jsou to známá města, podle kterých se čtenář orientuje na mapě. Tato část otázky od žáků vyžaduje interpretaci souvislého i nesouvislého textu. Otázka 5 CŽák integruje informace z nesouvislého textu (mapy) s údaji o původu textu. Datum lze odvodit z mapy, kde je zřetel-ně vyznačena trasa již proplutá a zbývající trasa naplánované plavby. Dále je nutné propojit tuto informaci s informací získanou v textu – článek vyšel v březnovém čísle časopisu, nemohl tedy vzniknout později.Otázka 6 Příklad úplných odpovědí: Měřítko mapy udává poměr zmenšení na mapě a jde o měřítko ve střední části mapy. – Ostat-ní části mapy jsou ovlivněny zakřivením zeměkoule, máme tedy rozličná měřítka pro různou zeměpisnou šířku.Žák využívá své znalosti z běžného života a zeměpisu. Otázka 7 Příklad úplných odpovědí: Autorka chtěla připomenout souvislost mezi tímto plavidlem a mořeplavcem Magalhãesem, jehož výprava jako první dokončila obeplutí světa. – Je to metafora historicky prvního obeplutí světa a prvního obeplutí světa solárním plavidlem. Autorka chtěla článek ozvláštnit, připodobnit solární plavidlo k něčemu, co je čtenáři dobře známé, a může si tedy dovolit použití metafory. Žák na základě vlastních znalostí a zkušeností pochopí obraznou souvislost mezi mořeplavcem, jehož výprava v le -tech 1519–1522 jako první dokončila obeplutí světa, a prvním obeplutím světa solárním plavidlem. Otázka 8 NE (Tato informace nevyplývá ani ze souvislého textu, ani z mapy.)ANO (Plavidlo PlanetSolar popluje blízko rovníku, aby bylo maximálně vystaveno slunečním paprskům, ze kterých solární panely čerpají energii.)ANO (Citace z textu: „Asi dvacet minut jsme pluli spolu se čtyřmi majestátními vorvani obrovskými.“)NE (Plavidlo nenavštíví Antarktidu, zastávka v Africe také není na mapě uvedena.)