28 ---------------------------------------------- PŘED KOPÍROVÁNÍM PRO ŽÁKY OD TOHOTO MÍSTA ZAKRÝT ----------------------------------------------ÚLOHA 5: MACONDO – KLÍČ K ŘEŠENÍ Otázka 1 B Žák vyvodí na základě obsahové a jazykové analýzy výchozího textu slovo, které se nejvíce hodí na vynechané místo. Otázka 2 Příklady úplných odpovědí: Nechápou, že fi lmy jsou fi kce. – Postava, která zemřela a byla pohřbena v jednom fi lmu, se mohla znovu objevit živá v dalším fi lmu. Žák musí v úplné odpovědi odkázat na fi ktivní podstatu fi lmů. Pomoci žákům k pochopení mohou tyto úseky výcho-zího textu: „…rozhořčilo je, když hrdina, který v jednom fi lmu zemřel a byl pochován a nad jehož nešťastným osudem hořce plakali, se v příštím fi lmu naráz objevil znovu, živ a proměněn v Araba…“, citace týkající se vyhlášky: „…kino nezobrazuje skutečné události, a tudíž nestojí za to, aby se obecenstvo kvůli němu rozvášňovalo.“Otázka 3 CŽák odvozuje důvody chování postav.Otázka 4 CŽák musí pochopit zástupný výraz, který by nahradil výraz původní, který byl vyjádřen nepřímo. Pomoci by žákům měl tento závěrečný úsek výchozího textu: „…aby plakali nad vylhanými útrapami pomyslných stvoření“, a zároveň pochopení, že obyvatelé Maconda plakali nad smrtí fi lmového hrdiny („…když hrdina, který v jednom fi lmu zemřel a byl pochován a nad jehož nešťastným osudem hořce plakali, se v příštím fi lmu naráz objevil znovu, živ a proměněn v Araba.“).Otázka 5 C Možnost C odkazuje na další zázračné vynálezy, kterými byli obyvatelé Maconda obklopeni. Stejně jako skončilo fi as-kem otevření prvního kina, podobný konec čekal i gramofony. Žák zhodnotí obsahovou i formální stránku výchozího textu a textů u jednotlivých možností, následně vybere vhodné pokračování úryvku výchozího textu. Otázka 6 Příklady úplných odpovědí: Ne, lidé chápou, že když jdou do kina, tak to, co se odehrává na plátně, není skutečné. – Na rozdíl od lidí v Macondu v průběhu fi lmu si mohu oči vyplakat, ale zapomenu na něj, když opouštím kino. – Souhlasím s nimi. Proč by se měli lidé vzrušovat kvůli fi lmům? Z tohoto důvodu se věnuji vědě, kde se jedná o fakta, a ne o fantazii.Žák porovnává postoje postav s vlastními zkušenostmi a znalostmi, odkáže na postoj k realismu a/nebo emocionální vcítění se do fi lmů. Správná odpověď musí souviset s myšlenkou, že lidé z Maconda hledají ve fi lmech realitu. ---------------------------------------------- PŘED KOPÍROVÁNÍM PRO ŽÁKY OD TOHOTO MÍSTA ZAKRÝT ----------------------------------------------