25 ÚLOHY PRO ROZVOJ DOVEDNOSTÍ ---------------------------------------------- PŘED KOPÍROVÁNÍM PRO ŽÁKY OD TOHOTO MÍSTA ZAKRÝT ----------------------------------------------ÚLOHA 4: BALÓN – KLÍČ K ŘEŠENÍ Otázka 1 B Žák pochopí hlavní myšlenku popisku obrázku, pomůže mu zejména název výchozího textu Výškový rekord v letu balónem a další informace uvedené v nesouvislém textu, např. „Indický pilot Vijaypat Singhania překonal 26. listopadu 2005 výškový rekord v letu balónem. Jako první s ním vystoupal do výšky 21 000 metrů nad mořem.“ – Slovní spojení „dosavadní rekord“ a „výškový rekord“.Otázka 2 Žák uvede dva dopravní prostředky (letadla/letadlo a kosmické lodě) v libovolném pořadí.Příklady úplných odpovědí: 1. letadlo, 2. vesmírné lodě – 1. letecká doprava, 2. lety do vesmíru – 1. trysková letadla, 2. rakety.Žák vyhledá dvě informace, které jsou explicitně uvedeny v popisku obrázku: „Hliníková konstrukce jako u letadel.“ – „Vijaypat Singhania měl během letu na sobě skafandr pro lety do kosmu.“Otázka 3 Příklady úplných odpovědí: Aby bylo vidět, jak vysoko se balón dostal. – Aby se zdůraznilo, že balón vylétl skutečně vyso-ko. – Aby tam byl nějaký bod, podle kterého lze srovnat nadmořskou výšku. – Aby bylo vidět, jak byl ten rekord úžasný. Vylétl výš než dopravní letadla. Žák posoudí obsah textu a pochopí význam obrázku na základě jeho popisků, tj. odkáže na (nadmořskou) výšku (pří-mo, nebo nepřímo).Otázka 4 Příklady úplných odpovědí: Označuje místo, kde balón odstartoval. – Označuje místo, kudy balón letěl. Žák vysvětlí úlohu obrázku v textu na základě svých osobních zkušeností a obsahu nesouvislého textu. Obdélníček je v oblasti Indie, jejíž součástí je Mumbai (neboli Bombaj) a Dillí.Otázka 5 483 km Žák vyhledá informaci, která je explicitně uvedena v popisku obrázku, ale není blíže komentována.Otázka 6 B Žák posoudí obsah textu, porozumí významu ilustrace, která je stimulem úlohy. -------------------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------------------------------------------