21 ÚLOHY PRO ROZVOJ DOVEDNOSTÍ ---------------------------------------------- PŘED KOPÍROVÁNÍM PRO ŽÁKY OD TOHOTO MÍSTA ZAKRÝT ----------------------------------------------ÚLOHA 3: HLEDÁNÍ POTRAVY – KLÍČ K ŘEŠENÍ Otázka 1 AŽák pochopí hlavní funkci sdělení, což v tomto případě znamená popsat tři pokusy: „Chceme vám ukázat tři praktické pokusy zaměřené na to, čím se živí malí tvorové a jak si hledají potravu.“Otázka 2 DŽák informaci nalezne v prvním odstavci výchozího textu: „Zacházejte s nimi opatrně, a až je přestanete pozorovat, vraťte je tam, odkud jste je vzali.“Otázka 3 B Žák vyhledá a interpretuje informaci z textu. Tato část textu by žákům měla napovědět správnou odpověď: „Jablko pře-suňte. Jdou mravenci přímo k němu? Nyní papír zasypte zeminou, abyste cestičku zakryli. Mravenci by měli chvilku pobíhat kolem. Dělají si novou cestičku?“Otázka 4 CŽák vyhledá informaci v textu: „Jakmile mravenec najde potravu, začne vylučovat zvláštní chemickou látku, která zanechá pachovou stopu. Další mravenci z mraveniště pomocí svých tykadel tento pach zachytí.“Otázka 5 Příklady úplných odpovědí: Ztratili cestičku. – Hledají potravu. – Musí si udělat novou cestičku.Žák interpretuje text, pochopí, že mravenci pobíhají kolem, protože ztratili cestičku (a proto si musí vytvořit novou) nebo protože hledají potravu.Otázka 6 B Žák nalezne požadovanou informaci v nesouvislém textu (součástí výchozího textu s názvem Pozorujte svinky): „Svin-ky zahnou doprava k potravě. Proč? Svinky vycítí potravu svými tykadly. Používají je na vyhledávání listí.“Otázka 7 Příklady úplných odpovědí: Pomáhá pochopit, kam se mají dát proužky lepenky. – Jak vyrobit krabičku a vše v ní rozmís-tit. – Ukazuje, jak má krabička vypadat. Žák vysvětlí úlohu obrázku v textu, tj. vysvětlí, že obrázek je potřebný k tomu, aby věděl, jak má zhotovit krabičku, jak do ní vše rozmístit nebo jak má krabička vypadat.Otázka 8 B Žák integruje informace z nesouvislého textu, pomoci by mu měly tyto úseky výchozího textu: „Do pravého rohu kra-bičky dejte vlhké listí. Nyní nechte svinky znovu projít krabičkou. Kterým směrem půjdou? Co se stane? Svinky zahnou doprava k potravě. Proč? Svinky vycítí potravu svými tykadly. Používají je na vyhledávání listí.“Otázka 9 Příklad úplné odpovědi: Vycítí potravu a najdou ji. – Svinky zahnou doleva za potravou, protože ji vycítí tykadly. Žák vyvodí závěry o chování svinek na základě explicitně uvedených informací ve výchozím textu: „Svinky vycítí potravu svými tykadly.“Otázka 10 Příklad úplné odpovědi: Používají tykadla, vycítí ji. – Hledají potravu pomocí tykadel.Žák integruje informace ze dvou textů: Vydejte se po mravenčí cestičce („Další mravenci z mraveniště pomocí svých tykadel tento pach zachytí.“) a Pozorujte svinky („Svinky vycítí potravu svými tykadly.“).