15 ÚLOHY PRO ROZVOJ DOVEDNOSTÍ ---------------------------------------------- PŘED KOPÍROVÁNÍM PRO ŽÁKY OD TOHOTO MÍSTA ZAKRÝT ----------------------------------------------ÚLOHA 2: MYŠI VZHŮRU NOHAMA – KLÍČ K ŘEŠENÍ Otázka 1 B Žák vyhledá informaci v tomto odstavci: „Chodily po podlaze, pošťuchovaly se, ukazovaly předními packami nahoru a řvaly smíchy. Bylo to přece tak hloupé, pastičky na stropě.“ Otázka 2 Příklady úplných odpovědí: Měl plán přelstít myši a zbavit se jich. – Protože plánoval pro myši jiné věci. – Chtěl obelstít myši, aby si myslely, že je hloupý. Žák integruje myšlenky z textu, odpovídá na otázku interpretací celého příběhu. Odpověď demonstruje pochopení, že Labon nebyl překvapený prázdnými pastmi, protože měl v úmyslu uskutečnit důmyslnější plán na chycení myší.Otázka 3 Příklady úplných odpovědí: „Omdlím, jestli budu muset dál stát na hlavě.“ – „Nevydržím to!“ – „Zachraňte nás někdo, udělejte někdo něco, rychle!“ – „Pane na nebi!“ – „Pane na nebesích!“ – „To je hrozné!“ apod.Žák nalezne ve výchozím textu vhodný úsek (před větou: „Panikařily víc a víc.“) a uvede jednu větu, ze které je možné usuzovat na paniku myší. Otázka 4 CŽák správně identifi kuje přímou řeč a toho, kdo promlouvá.Otázka 5 AŽák vyhledá informaci v této části výchozího textu: „Všechny myši se postavily poslušně na hlavu a postupně, jedna po druhé, omdlévaly z toho, jak se jim krev hnala do mozku. Když druhý den ráno přišel Labon dolů, podlaha byla plná myší.“Otázka 6 Příklady úplných odpovědí: Ano, protože si myslely, že stojí na stropě. – Ne, Labon musel přilepit všechen nábytek na strop, aby je oklamal. – Ano, chytit je trvalo jenom dvě noci. – Ne, Labon strávil dvě noci jejich chytáním.Žák své tvrzení zdůvodní vhodným komentářem vycházejícím z textu.Otázka 7 Příklady úplných odpovědí: Je mazaný, protože první noc nalepil past na myši na strop, aby si myslely, že je hloupý. Potom nalepil na strop nábytek, aby si myslely, že jsou vzhůru nohama. – Je trpělivý, protože dovolil myším zůstat, dokud jich nebylo moc. Nepřivodil myším nejhorší možnou smrt, to znamená, že myslí na druhé.Žák vystihne charakter postavy na základě informací uvedených v textu a na základě vlastních zkušeností. K danému povahovému rysu uvede vhodný příklad toho, co Labon udělal.Otázka 8 Příklady úplných odpovědí: Přilepení nábytku na strop. – Dělání si takových starostí kvůli chycení myší. – Myši omdlely. – Mluvící myši. – Smějící se a žertující myši. – Myši, které stojí na hlavě. – Myši, které byly hysterické.Žák zhodnotí text z hlediska uvěřitelnosti událostí nebo postav v příběhu. -------------------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------------------------------------------