Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-1083/16-G2 Zápisy žáků do 1. ročníku základního vzdělávání 9/9 Graf č. 4 Důvody zákonných zástupců pro výběr soukromé nebo církevní školy – podíl zákonných zástupců (v %) Polovina zákonných zástupců školu volila kvůli menšímu počtu žáků ve třídě a s tím spojenému individuálnějšímu přístupu k nim. Více než dvě pětiny zákonných zástupců uvedly, že vítají specifické zaměření školy (např. preferují Montessori vzdělávání, výuku v cizím jazyce nebo konkrétního cizího jazyka, alternativní formy výuky či křesťanské zaměření školy). Pro pětinu rodičů bylo důvodem také to, že dítě v dané škole předtím navštěvovalo také mateřskou školu, která je součástí sloučeného subjektu. Celkem 16,7 % zákonných zástupců uvedlo, že jim škola byla doporučena (např. známými či mateřskou školou), že ve škole se již vzdělává starší sourozenec dítěte nebo že má škola dobré výsledky. 5 Závěry Inspekční činností v průběhu zápisů bylo zjištěno, že většina zápisů probíhá vhodným způsobem, přiměřeným věku dítěte. V motivační části zápisu převažuje plnění úkolů ověřujících školní zralost, rozhovor dítěte s pedagogem a hry. Testování bylo zaznamenáno pouze v 8 navštívených školách, z toho v jedné mělo dopad na rozhodnutí o přijetí. Doba a místo zápisu byly nejčastěji zveřejňovány na webových stránkách školy a na úřední desce školy. Elektronickou registraci při zápisu dětí do 1. třídy využila přibližně desetina navštívených škol. Kritéria přijetí před dobou zápisu zveřejnilo 67,8 % ředitelů základních škol, v ostatních školách nebyla stanovena z důvodu dostatečné kapacity školy. Třetina škol stanovila kromě spádovosti i jiná kritéria. Nejčastěji šlo o vzdělávání staršího sourozence ve škole nebo odloženou povinnou školní docházku. Kritéria přijetí byla s výjimkou několika škol v souladu se zákonem. Většina škol postupovala při zápisu do 1. třídy základního vzdělávání podle Doporučení k organizaci zápisů k povinné školní docházce ze dne 10. července 2014, č. j. MŠMT-10670/2014. Hlavním důvodem pro výběr školy soukromého či církevního zřizovatele byl individuální přístup (méně žáků ve třídě) a zaměření školy. 16,7 16,7 16,7 20,0 41,7 50,0 0 10 20 30 40 50 60 ve škole je starší sourozenec dobré výsledky školy doporučení dítě navštěvovalo MŠ při ZŠ, do které se dostavilo k zápisu zaměření školy individuální přístup, méně žáků ve třídě