Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-2704/16-G2 Vzdělávání v globálních a rozvojových tématech v základních a středních školách 25/26 Aktivizující participativní metody, které kladou vyšší nároky na vlastní inciativu žáků (např. projektová výuka, řešení problémů, simulační hry, místně zakotvené učení, badatelsky orientované vyučování), jsou využívány pouze v malém podílu škol. Do dalšího vzdělávání se v této oblasti zapojilo ve školním roce 2014/2015 jen 35,8 % základních a 44 % středních škol. Problematika humanitární pomoci a rozvojové spolupráce (tj. jedné ze čtyř oblastí, do kterých jsou zařazena hlavní témata stanovená Národní strategií) je do výuky zařazována v nižší míře. Pouze polovina základních škol má ustavenou specializovanou funkci zaměřenou na koordinaci globální a rozvojové tematiky, prostor pro zlepšení se nabízí také z hlediska míry proškolení těchto specialistů. 5 Doporučení S ohledem na výše uvedené výsledky inspekční činnosti Česká školní inspekce doporučuje: klást vyšší důraz nejen na environmentální problematiku, ale také na další globální a rozvojová témata; věnovat se ve větší míře tématům souvisejícím s propojeností světa, aktuálním děním a problematikou rozvoje a propojovat globální a rozvojová témata s lokální dimenzí; využívat ve větší míře aktivizující metody a formy výuky; ustavit ve školách funkci koordinátora pro začleňování globálních a rozvojových témat; podporovat proškolení koordinátorů a DVPP v globálních a rozvojových tématech; pokračovat v zapojování škol do projektů či programů externích subjektů.