Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-2704/16-G2 Vzdělávání v globálních a rozvojových tématech v základních a středních školách 24/26 4 Závěr Témata globálního rozvojového vzdělávání, vzdělávání pro udržitelný rozvoj a environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (souhrnně globální a rozvojová témata) mají v současnosti ve školních vzdělávacích programech základních a středních škol své stálé místo. Jak v základních, tak ve středních školách převažuje začlenění těchto témat do několika jiných předmětů, což odpovídá jejich průřezovému charakteru. Nejčastěji jsou tato témata začleňována do společenskovědních a přírodovědných předmětů. Projektová výuka je častěji využívána v základních školách, naopak střední školy častěji realizují výuku globálních a rozvojových témat formou samostatného předmětu. Projekty a programy externích subjektů využívají ve výuce přibližně dvě pětiny základních a více než polovina středních škol. Mezi subjekty, které je poskytují, převažují centra a střediska ekologické výchovy a další neziskové organizace na lokální úrovni. Z celostátních projektů školy nejčastěji využívají projekty neziskových organizací Člověk v tísni a TEREZA a také projekty Recyklohraní a Tonda obal na cestách zaměřené na třídění a recyklaci odpadů. Z projektů uskutečněných ve školním roce 2014/2015 převažuje realizace školních a třídních projektů, zejména v rámci Dne Země, a dalších projektů s ekologickou tematikou (třídění odpadů, sběr, ochrana životního prostředí). V základních a středních školách jsou jevy sledované v souvislosti s globální a rozvojovou problematikou vzájemně provázané – školy, které jsou aktivní v jedné oblasti, jsou aktivní také v dalších oblastech (např. školy, které mají ustavenou funkci koordinátora pro začleňování globálních a rozvojových témat nebo se zapojují do projektů v této problematice, realizují častěji ekologická opatření v provozu školy, ve vyšší míře se účastní dalšího vzdělávání a ve výuce využívají vyšší počet různých metod a forem nebo pomůcek či materiálů). Zjištění České školní inspekce naznačují, že globální rozvojové vzdělávání a vzdělávání pro udržitelný rozvoj častěji nacházejí uplatnění při vzdělávání starších žáků – ve větší míře jsou zastoupeny v plně organizovaných základních školách a ve středních školách. 4.1 Pozitivní zjištění Poměrně vysoký podíl škol (přibližně pětina základních i středních škol zapojených do tematického šetření formou inspekčního elektronického zjišťování) se profiluje globální a rozvojovou problematikou ve svém školním vzdělávacím programu. Do vzdělávání v globálních a rozvojových tématech jsou zařazovány různé druhy metod a forem výuky, a to jak v základních, tak ve středních školách. Ve výuce globálních a rozvojových témat je využívána široká škála různých pomůcek a materiálů, opět jak v základních, tak ve středních školách. Ekologizace provozu či fair trade výrobky jsou uplatňovány v téměř třech čtvrtinách středních škol. 4.2 Negativní zjištění Ve školách je větší důraz kladen na environmentální/ekologická témata ve srovnání s ostatními tématy (z oblasti VUR a GRV).