Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-2704/16-G2 Vzdělávání v globálních a rozvojových tématech v základních a středních školách 23/26 rozvojové vzdělávání nebo na vzdělávání pro udržitelný rozvoj uskutečnila ve školním roce 2014/2015 přibližně polovina navštívených středních škol. V projektech z oblasti globálního rozvojového vzdělávání převažovalo zaměření na současný svět a jeho vývoj či podporu rozvojových zemí, zatímco v oblasti udržitelného rozvoje byla zastoupena převážně ekologická témata (třídění a sběr odpadů, voda a energie) a tyto projekty tak obsahově odpovídaly spíše projektům z oblasti EVVO, které školy realizovaly ve větší míře (67,7 % škol). 3.2.5 Ověřování výsledků ve středních školách V rámci prezenční inspekční činnosti bylo zjišťováno také to, jakými způsoby učitelé středních škol ověřují znalosti a dovednosti žáků získané vzděláváním v globálních a rozvojových tématech. Tabulka č. 16 Ověřování dovedností a znalostí žáků získaných vzděláváním v oblastech VUR – GRV či EVVO – podíl škol (v %) Způsob ověřování Podíl hodnocení samostatné činnosti žáků 80,6 ústní zkoušení 58,1 testy 58,1 řešení projektu 45,2 soutěže 41,9 jiné 9,7 Pro ověření získaných znalostí a dovedností využívají střední školy navštívené v rámci inspekční činnosti na místě nejčastěji samostatnou práci, kdy žáci vlastním úsilím řeší zadaný úkol. 3.2.6 Další zjištění ve středních školách Ve středních školách, kde je ustavena funkce koordinátora pro globální a rozvojová témata (GRV, VUR, EVVO), jsou častěji realizována ekologická opatření v provozu či využití fair trade, ve větší míře je využívána skupinová práce žáků (částečně také exkurze, projektové učení, simulace a badatelská výuka), školy využívají vyšší počet různých metod a forem vzdělávání (v průměru o jednu více) a častěji se zapojují do dalšího vzdělávání. Ve školách, kde není ustavena funkce koordinátora, který by se zabýval problematikou globálních a rozvojových témat, jsou ve výuce ve výrazně menší míře využívány projekty či programy externích subjektů. Stejně tak tyto školy mají méně často navázánu dlouhodobější spolupráci s externími partnery. Důležitou roli ve středních školách hraje také zapojení školy do projektů v oblasti globální a rozvojové problematiky – školy, které jsou zapojeny v nějakém projektu, častěji realizují ekologická opatření v provozu školy, využívají vyšší počet pomůcek při výuce a pestřejší metody a formy výuky – v průměru zařazují do výuky o dvě metody a formy více. Vyšší míra účasti v projektech také souvisí s vyšší mírou zapojení do dalšího vzdělávání.22 Ukazuje se tedy, že i ve středních školách jsou uvedené jevy provázané a aktivnější školy jsou pak zapojeny do vyššího počtu činností v oblasti globální a rozvojové tematiky. 22 Platí, že z dostupných údajů nelze učinit závěr o směru působení těchto vztahů.