Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-2704/16-G2 Vzdělávání v globálních a rozvojových tématech v základních a středních školách 22/26 Varianty21). S neziskovou organizací TEREZA spolupracuje v oblasti environmentálního vzdělávání 12,2 % škol (např. projekt GLOBE, Ekoškola). Přibližně desetina škol využívá ve výuce program Recyklohraní zaměřený na třídění a recyklaci odpadů (organizovaný např. neziskovou organizací Asekol). Mezi dalšími častěji zastoupenými programy lze uvést např. projekty vysokých škol, vzdělávací projekt Planeta Země 3000 (multimediální projekce vytvořené obecně prospěšnou společností Planeta Země) a projekt M.R.K.E.V. poskytující metodickou a informační podporu a zprostředkování vzájemné výměny zkušeností v oblasti environmentálního vzdělávání. Graf č. 12 Nakolik hodnotíte tyto programy a projekty jako ne/přínosné? – podíl škol (v %) Téměř všechny střední školy hodnotí využívané externí programy nebo projekty ve výuce jako přínosné. Na projektech či aktivitách v oblastech VUR – GRV či EVVO pravidelně spolupracuje (i mimo přímou výuku) s dalšími partnery 35,9 % středních škol. Konkrétní typy subjektů, se kterými školy spolupracují, uvádí následující tabulka. Tabulka č. 15 Spolupráce s externími subjekty v oblastech VUR – GRV či EVVO – podíl škol (v %) Spolupráce Podíl s neziskovými organizacemi zaměřenými na VUR, GRV, EVVO 67,4 s jinými subjekty 38,9 s jinými školami 36,8 s místními spolky 12,6 se zákonnými zástupci žáků 7,4 V největší míře školy spolupracují v této oblasti s neziskovými organizacemi, což koresponduje s četností využití projektů a programů neziskových organizací ve výuce. Česká školní inspekce zjišťovala také konkrétní příklady nejvýznamnějších partnerů (celkem šlo o téměř 200 různých subjektů). Nejčastěji šlo o neziskovou organizaci Člověk v tísni (20 % škol), jednotlivé fakulty vysokých škol (16,7 %), konkrétní základní a střední školy (10 %), méně než desetina škol pak uvedla neziskovou organizaci TEREZA, projekt Recyklohraní a spolupráci s Amnesty International. S externími subjekty při vzdělávání v globálních a rozvojových tématech spolupracují celkem přibližně tři pětiny středních škol (tyto školy využívají externí projekty a programy přímo ve výuce nebo spolupracují s dalšími externími partnery mimo výuku). Při prezenční inspekční činnosti byli učitelé, kteří vyučují globální a rozvojová témata, dotazováni také na realizaci projektů v uplynulém školním roce. Projekt zaměřený na globální 21 V rámci programu Varianty je poskytována informační a metodická podpora, vzdělávací kurzy, didaktické materiály, odborné konzultace a asistence školám a pedagogům v oblastech inkluzivního vzdělávání, interkulturního vzdělávání a globálního rozvojového vzdělávání. 57,5 41,8 0,7 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %rozhodně přínosné spíše přínosné spíše nepřínosné rozhodně nepřínosné