Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-2704/16-G2 Vzdělávání v globálních a rozvojových tématech v základních a středních školách 21/26 Tabulka č. 13 Pomůcky a materiály využívané pro vzdělávání v oblastech VUR – GRV či EVVO – podíl škol (v %) Pomůcky a materiály Podíl učebnice, knihy, publikace, příručky 87,2 vlastní prezentace na počítači 84,3 filmy (vzdělávací, dokumentární) 83,9 denní tisk, časopisy 79,0 pracovní listy 55,7 fotografie 51,8 plakáty 28,2 jiné pomůcky či materiály 8,9 Ve středních školách jsou ve výuce globálních a rozvojových témat nejčastěji využívány učebnice, knihy, publikace, příručky, vlastní prezentace na počítači, filmy a denní tisk či časopisy. Více než polovina škol používá pracovní listy (v menší míře střední školy s obory odborného vzdělání) a fotografie. Z jiných pomůcek, které jsou však využívány v malé míře, jsou to např. internetové zdroje, ICT prostředky (interaktivní tabule, tablety), modely, pomůcky (např. mapy, atlasy), různé vlastní průzkumy nebo ankety. Zjištěné údaje naznačují, že výuka globálních a rozvojových témat je poměrně pestrá – školy v průměru používají přibližně pět různých typů pomůcek. Ve srovnání se základními školami využívají střední školy častěji vlastní prezentace na počítači, denní tisk, časopisy a filmy. Naopak v základních školách jsou častěji využívány pracovní listy. Školy se tak snaží zařazovat pomůcky přiměřené věku žáků. 3.2.4 Projekty, spolupráce a partnerství v oblasti globálních a rozvojových témat ve středních školách Více než polovina středních škol (52,5 %) využívá přímo ve výuce programy a projekty nabízené externími organizacemi, přičemž častěji tyto programy a projekty využívají gymnázia oproti středním školám s obory odborného vzdělání. Na jaké oblasti se tyto programy a projekty zaměřují, uvádí následující tabulka. Tabulka č. 14 Zaměření programů využívaných ve výuce – podíl škol (v %) Zaměření Podíl EVVO 77,6 VUR – GRV 51,5 jiná oblast 13,4 V zaměření externích projektů a programů převažovalo zaměření na oblast environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty. Přibližně polovina škol využívá programy zaměřené na výchovu k trvale udržitelnému rozvoji nebo globální a rozvojové vzdělávání (takto zaměřené programy využívají ve větší míře gymnázia ve srovnání se středními odbornými školami). Projekty nebo programy zaměřené na podobnou problematiku zařazuje do výuky 13,4 % škol. Jsou to např. programy humanitární pomoci a charitativní programy. Přibližně čtvrtina škol, které uvedly, že využívají externí programy a projekty, začleňuje do výuky projekty a programy lokálních ekocenter, klubů a středisek ekologické výchovy. Podobný podíl škol využívá projekt Jeden svět ve školách / Příběhy bezpráví neziskové organizace Člověk v tísni zaměřený na moderní československé dějiny. Dalších 18,3 % škol zařazuje do výuky jiné projekty organizace Člověk v tísni (často šlo o vzdělávací program