Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-2704/16-G2 Vzdělávání v globálních a rozvojových tématech v základních a středních školách 20/26 Graf č. 11 Metody a formy výuky – podíl škol (v %) Celkově střední školy zařazují do výuky globálních a rozvojových témat mnoho různých metod a forem (v průměru školy využívají sedm z metod uvedených v grafu č. 11). Podobně jako v základních školách, přibližně třetina středních škol volí 1 až 5 metod a forem, 56,8 % škol 6 až 10 metod a forem a více než 10 metod a forem zařazuje do výuky přibližně desetina škol. Většina škol tak volí pestrou nabídku metod a forem ve výuce globálních a rozvojových témat, nicméně aktivní metody, které kladou důraz na vlastní iniciativu žáků (projektová výuka, řešení problémových úloh, simulační hry, badatelská výuka, místně zakotvené učení), jsou využívány pouze v méně než dvou pětinách škol. Gymnázia ve srovnání se středními školami s obory odborného vzdělání využívají ve větší míře skupinovou práci žáků, přednášky, besedy, debaty, řešení problémových úloh nebo kritické čtení. Střední školy začleňují do výuky oproti základním školám ve větší míře exkurze, přednášky, besedy a debaty a samostatnou práci žáků, zatímco základní školy častěji zařazují projektové učení a skupinovou práci žáků. Učitelé ve školách navštívených při prezenční inspekční činnosti potvrdili nižší míru využití aktivních metod, nicméně oproti souhrnným vyjádřením ředitelů škol jako nejčastěji využívanou metodu výuky uvedli exkurze a zážitkové vyučování (93,5 %). 2,3 4,0 7,3 12,9 16,8 28,4 39,6 53,5 64,0 68,6 69,0 70,0 78,2 87,5 89,8 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 jiné místně zakotvené učení badatelská výuka simulace, interaktivní dílny kritické čtení řešení problémových úloh projektové učení názorně-demonstrační metody práce s textem exkurze samostatná práce žákůskupinová práce žákůpřednášky, besedy, debaty řízený rozhovor, diskuse výklad, vysvětlování, vyprávění