Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-2704/16-G2 Vzdělávání v globálních a rozvojových tématech v základních a středních školách 19/26 Graf č. 10 Témata zařazená do výuky – podíl škol (v %) pozn. RS = rozvojová spolupráce Střední školy se dle zjištění České školní inspekce zaměřují v největší míře na základní lidská práva, životní prostředí a ekonomickou globalizaci. S výjimkou oblasti humanitární pomoci a rozvojové spolupráce nelze říci, že by se některou oblastí zabývaly výrazně méně, jako se ukázalo v případě základních škol. Ze srovnání gymnázií a středních škol s obory odborného vzdělání vyplývá, že gymnázia ve větší míře začleňují do výuky globálních a rozvojových témat problematiku ekonomické globalizace, migrace ve světě, populačního růstu a konfliktů a násilí ve světě. Celkově téměř všechna uvedená témata zařazuje do výuky vyšší podíl středních škol oproti základním školám. Ve výrazně větší míře se střední školy ve srovnání se základními školami zaměřují na ekonomickou globalizaci, mezinárodní instituce, populační růst a kulturní, sociální a politickou globalizaci. Naopak vyšší podíl základních škol zařazuje do výuky tematiku dětských práv a práv seniorů. 20,0 35,1 37,4 48,5 57,7 77,4 78,0 80,0 86,2 43,9 44,9 59,3 62,3 62,6 69,2 70,5 81,3 92,8 63,0 75,7 78,4 82,6 93,8 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 rozvojové cíle tisíciletí rozvoj, jeho pojetí a kulturní podmíněnost aktéři mezinárodní hum. pomoci a RS historie, motivy, principy hum. pomoci a RS aktivity ČR a EU v oblasti hum. pomoci a RS mezinárodní instituce migrace ve světěkulturní, sociální a politická globalizace ekonomická globalizace lokální dimenze globálních problémůnízká míra vzdělanosti nedostatek nezávadné vody podvýživa a hlad populační růst chudoba a nerovnost ve světězdravotní problémy konflikty a násilí ve světězhoršující se životní prostředí dětská práva a práva seniorůrovnost mužů a žen demokracie a dobré vládnutí diskriminace a xenofobie základní lidská práva