Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-2704/16-G2 Vzdělávání v globálních a rozvojových tématech v základních a středních školách 17/26 Tabulka č. 10 Oficiální ustavení specializované funkce zaměřené na koordinaci / metodiku začleňování průřezových témat nebo VUR – GRVč či EVVO do výuky – podíl škol (v %) Funkce Podíl školní koordinátor EVVO 50,5 školní koordinátor VUR 0,3 školní koordinátor GRV 0,7 jiná (např. koordinátor určitého projektu/programu) 14,8 ne, není 39,0 Přibližně v polovině středních škol je oficiálně ustavena funkce koordinátora EVVO. V 14,8 % škol je ustavena jiná funkce, např. koordinátor určitého projektu nebo programu zaměřeného na koordinaci či metodiku začleňování průřezových témat, případně globálních a rozvojových témat do výuky. Tabulka č. 11 Proškolení školního koordinátora EVVO – podíl škol (v %) Proškolení Podíl ano, absolvoval specializační studium 43,1 ano, absolvoval jiný typ kurzu 17,0 ne 39,9 Specializační studium podle § 9 vyhlášky č. 317/2005 Sb. (specializovaná činnost v oblasti environmentální výchovy) absolvovali koordinátoři EVVO v 43,1 % škol, kde je tato funkce ustavena. V 17 % škol absolvoval koordinátor EVVO jiný typ kurzu (nejčastěji šlo o kurzy zaměřené přímo na environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu nebo tematické kurzy různých neziskových organizací). Přibližně ve dvou pětinách škol nebyl školní koordinátor EVVO proškolen, což je přibližně o 10 procentních bodů méně než v základních školách. Podle výpovědi ředitele školy má specializační příplatek 37 % koordinátorů EVVO. Co se týká jiných koordinačních funkcí ustavených v souvislosti s realizací určitého projektu či programu, byli tito koordinátoři proškoleni v 36,4 % škol. Nejčastěji šlo o krátkodobé tematické kurzy v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků zajišťovaného neziskovými organizacemi, případně studium pro koordinátory ŠVP (zaměřené mj. na začleňování průřezových témat do výuky). Dále Česká školní inspekce zjišťovala, zda se učitelé ve středních školách účastnili dalšího vzdělávání zaměřeného na globální a rozvojová témata. Tabulka č. 12 Vzdělávání učitelů ve školním roce 2014/2015 v DVPP zaměřeném na oblast VUR – GRV či EVVO – podíl škol (v %) DVPP Podíl ano, v oblasti globálního rozvojového vzdělávání, udržitelného rozvoje 19,4 ano, v oblasti EVVO 33,9 ne, v žádné z těchto oblastí 56,6 V globálních a rozvojových tématech se učitelé ve školním roce 2014/2015 vzdělávali ve více než dvou pětinách středních škol, což je mírně vyšší podíl než v základních školách. Na jednu školu, kde se učitelé účastnili vzdělávání v některé z výše uvedených oblastí, byli proškoleni v průměru přibližně tři učitelé, což odpovídá průřezovému charakteru této vzdělávací oblasti.