Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-2704/16-G2 Vzdělávání v globálních a rozvojových tématech v základních a středních školách 16/26 Zatímco gymnázia mají oproti středním školám s obory odborného vzdělání zařazena globální a rozvojová témata častěji formou projektové výuky nebo jako součást několika jiných předmětů, střední odborné školy realizují ve srovnání s gymnázii častěji samostatný předmět zaměřený na tuto problematiku nebo ji ve větší míře začleňují jako součást jednoho jiného předmětu. Nejvyšší podíl středních škol (92,2 %), které zařazují globální a rozvojová témata do jiného předmětu/jiných předmětů, je začleňuje do společenskovědních předmětů (občanská výchova, základy společenských věd). Více než polovina středních škol je zařazuje také do zeměpisu/geografie (gymnázia výrazně častěji) a přibližně dvě pětiny do dějepisu a v případě středních škol s obory odborného vzdělání také do odborných předmětů (nejčastěji ekonomické předměty a technologie). V jiných předmětech vyučuje globální a rozvojová témata 57,3 % škol (např. v biologii a ekologii, chemii, obecné ekonomii, základech přírodních věd a cizích jazycích). Graf č. 7 Škola má VUR – GRV či EVVO či podobně jmenovitě uvedeno v zaměření školy v ŠVP – podíl škol (v %) Gymnázia a střední školy s obory odborného vzdělání se v tomto ohledu nijak neliší. Graf č. 8 Realizace opatření v provozu – podíl škol (v %) Ve středních školách uvádí 71,1 % z nich realizaci opatření v provozu, jako je např. fair trade nebo ekologicky šetrný provoz (o 27,8 procentních bodů více než v základních školách). Ze srovnání gymnázií a středních škol s obory odborného vzdělání vyplývá, že častěji tato opatření realizují gymnázia. 3.2.2 Personální podmínky pro výuku globálních a rozvojových témat ve středních školách Také ve středních školách může být pedagogický pracovník pověřen výkonem funkce koordinátora EVVO. Podobně mohou být ustaveny i další specializované funkce zaměřené na koordinaci či metodiku začleňování globálních a rozvojových témat či průřezových témat do výuky. Do jaké míry školy tuto možnost využívají, ukazuje následující tabulka. 20,1 79,9 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %ano ne 71,1 28,9 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %ano ne