Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-2704/16-G2 Vzdělávání v globálních a rozvojových tématech v základních a středních školách 15/26 a programů (přímo využívaných ve výuce i mimo ni) ve spolupráci s externími subjekty a častěji se účastní dalšího vzdělávání v této oblasti. Také volí ve výuce pestřejší nabídku metod a forem (v průměru o 2,2 metody více) a užívají vyšší počet různých pomůcek. Ve výuce pak ve větší míře využívají projektové učení, přednášky, besedy a debaty nebo kritické čtení. Tato zjištění platí jak pro školy jen s 1. stupněm, tak pro školy plně organizované.19 3.2 Střední vzdělávání 3.2.1 Organizace vzdělávání v globálních a rozvojových tématech ve středních školách Stejně jako v základním vzdělávání jsou globální a rozvojová témata propojena v kurikulárních dokumentech pro střední vzdělávání s většinou vzdělávacích oblastí a především se všemi průřezovými tématy. Nejvíce se překrývají s Výchovou k myšlení v evropských a globálních souvislostech a Environmentální výchovou (resp. v Rámcových vzdělávacích programech pro obory středního odborného vzdělávání s průřezovým tématem Člověk a životní prostředí). V Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia (RVP G) jsou globální a rozvojová témata začleněna kromě průřezových témat např. ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost (vzdělávací obsah Mezinárodní vztahy, globální svět) a vzdělávací oblasti Člověk a příroda (Sociální prostředí), případně ve vzdělávacích oblastech Cizí jazyk a Člověk a svět práce. V RVP pro obory odborného vzdělávání jsou součástí např. Přírodovědného vzdělávání (Biologické a ekologické vzdělávání) nebo Společenskovědního vzdělávání (vzdělávací obsah Soudobý svět). Cílem vzdělávání v globálních a rozvojových tématech je připravit žáky na život v současném světě, aby se stali aktivními občany, kteří přijímají odpovědnost za sebe, za své jednání i za své široké okolí.20 To, jakým způsobem je vzdělávání v této oblasti začleněno do ŠVP v oslovených středních školách, zobrazuje následující tabulka. Tabulka č. 9 Forma zařazení oblasti VUR – GRV či EVVO do ŠVP – podíl škol (v %) Forma zařazení Podíl jako samostatný předmět 10,8 jako součást jednoho jiného předmětu 8,9 jako součást několika jiných předmětů 87,5 jako jmenovitá součást integrovaného vyučovacího předmětu 2,0 formou projektové výuky, kurzů 24,9 škola nemá oblast VUR – GRV a EVVO začleněnou do ŠVP 1,3 Střední školy nejčastěji zařazují globální a rozvojová témata do několika jiných předmětů, což odpovídá jejich průřezovému charakteru. Přibližně desetina škol má samostatný předmět zaměřený na tuto problematiku a pouze malý podíl škol tato témata do výuky nezačleňuje. 19 Ačkoliv mezi uvedenými aktivitami a dostupností koordinátora ve škole / zapojením do projektů byla zjištěna souvislost, nelze určit směr tohoto vztahu, tj. zda školy, které ustavily funkci koordinátora / zapojily se do projektu, v důsledku toho častěji realizují uvedené aktivity, či zda školy, které se zapojují do mnoha aktivit, následně ustavily funkci, která by tyto aktivity koordinovala, nebo začaly participovat na určitém projektu. 20 Nádvorník, O., Volfová, A. 2004. Společný svět. Příručka globálního rozvojového vzdělávání. Varianty – Člověk v tísni. Praha.