Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-2704/16-G2 Vzdělávání v globálních a rozvojových tématech v základních a středních školách 14/26 organizované školy). Příčinou nižšího podílu škol, které spolupracují s externími partnery v oblasti globální a rozvojové problematiky, ve srovnání s jinými oblastmi (např. dopravní výchova, ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí, ochrana zdraví či občanské vzdělávání), ve kterých spolupracuje s externími partnery více než 90 % škol, může být vyšší míra zapojení škol do školních projektů bez využití externí spolupráce či důraz na dlouhodobý charakter spolupráce zdůrazňovaný při této tematické inspekční činnosti. Při prezenční inspekční činnosti byli vyučující globálních a rozvojových témat dotazováni na projekty, které školy uskutečnily v uplynulém školním roce. Projekt zaměřený na globální rozvojové vzdělávání realizovalo ve školním roce 2014/2015 přibližně 45 % navštívených základních škol, podobný podíl škol organizoval projekty zaměřené na vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Nejčastěji však školy pořádaly projekty zaměřené na environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu (necelé tři čtvrtiny navštívených škol). Školy se nejčastěji zapojily do aktivit v rámci Dne Země, vytvářely své vlastní školní nebo třídní projekty nebo se zapojily do charitativní činnosti. Tyto aktivity a projekty se často zaměřovaly na poznávání jiných zemí a kultur, podporu rozvojových zemí, třídění nebo sběr odpadů, úklid okolí, výsadbu nebo hospodaření s vodou. Častěji byly školy zapojeny také do projektu Recyklohraní. 3.1.5 Ověřování výsledků v základních školách V rámci prezenční inspekční činnosti bylo zjišťováno, jakými způsoby vyučující ověřují znalosti a dovednosti žáků získané vzděláváním v globálních a rozvojových tématech. Tabulka č. 8 Ověřování dovedností a znalostí žáků získané vzděláváním v oblastech VUR – GRV či EVVO – podíl navštívených škol (v %) Způsob ověřování Podíl řešení projektu 73,2 hodnocení samostatné činnosti žáků 69,5 soutěže 48,8 testy 36,6 ústní zkoušení 35,4 jiné 11,0 Převažující způsoby hodnocení jsou zcela kompatibilní s cíli výuky (postoje, hodnoty, kompetence, znalosti, dovednosti). 3.1.6 Další zjištění v základních školách Další analýza zjištěných informací ukazuje, že většina aktivit v oblasti globální a rozvojové problematiky je v základních školách vzájemně provázaná. Školy, které jsou aktivní v jedné oblasti, jsou aktivnější také v dalších oblastech. Např. školy, které jsou zapojeny v projektech nebo programech zaměřených na globální a rozvojová témata, využívají vyšší počet různých metod ve výuce a vyšší počet pomůcek, přičemž častěji zařazují do výuky samostatnou práci žáků, projektové učení, přednášky, besedy a debaty, exkurze, simulace a badatelskou výuku. Současně také přijímají ekologická opatření v provozu a ve větší míře zapojují své pedagogy do dalšího vzdělávání. Stejně tak se potvrzuje souvislost výše uvedených aktivit a vzdělávání s ustavením role koordinátora globálních a rozvojových témat (GRV, VUR, EVVO nebo podobných projektů či programů) ve škole. Základní školy, které mají ustavenu funkci koordinátora v této oblasti, častěji realizují ekologická opatření v provozu, častěji se zapojují do projektů