Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-2704/16-G2 Vzdělávání v globálních a rozvojových tématech v základních a středních školách 13/26 národní parky a chráněné krajinné oblasti, Lesy ČR, záchranné stanice živočichů, zoologické zahrady a střediska volného času. Graf č. 6 Nakolik hodnotíte tyto programy a projekty jako ne/přínosné? – podíl škol (v %) Až na výjimky hodnotí všechny školy programy a projekty, které využily ve výuce, jako přínosné. Školy jen s 1. stupněm považují tyto projekty za rozhodně přínosné ve větší míře (80 %) ve srovnání s plně organizovanými školami (64,8 %). Vzdělávání v globálních a rozvojových tématech podporuje zapojení školy do místní komunity a otevírá prostor pro navázání partnerství s dalšími školami, zákonnými zástupci žáků, veřejnou správou, neziskovými organizacemi, firmami, místními organizacemi, spolky a dalšími aktéry. V rámci tematického šetření tak byla zjišťována také spolupráce škol s dalšími externími partnery. Spolupráci s dalšími externími partnery na projektech či aktivitách v oblastech VUR – GRV či EVVO (i mimo výuku) uvedlo 28,6 % základních škol. Tabulka č. 7 Spolupráce škol s dalšími subjekty v oblastech VUR – GRV či EVVO – podíl škol (v %) Spolupráce Podíl s neziskovými organizacemi zaměřenými na VUR, GRV, EVVO 63,6 s místními spolky 36,4 s jinými subjekty 36,4 s jinými školami 24,0 se zákonnými zástupci žáků 20,7 Školy, které spolupracují s dalšími partnery na vzdělávání v globálních a rozvojových tématech, nejčastěji spolupracují s neziskovými organizacemi, což je patrné i z četnosti využití jejich programů a projektů ve výuce. Jako příklady nejvýznamnějších subjektů školy nejčastěji uváděly ekocentra, střediska a centra ekologické výchovy, dále pak spolupráci s neziskovou organizací Asekol, která v zastoupení výrobců a dovozců elektrozařízení organizuje celostátní systém zpětného odběru elektrozařízení, a firmou EKO-KOM, autorizovanou obalovou společností, v projektu Recyklohraní, spolupráci s neziskovou organizací Člověk v tísni, která se zaměřuje na oblast humanitární pomoci a rozvoje, lidských práv, sociální práce a vzdělávání, a neziskovou organizací TEREZA působící v oblasti environmentální výchovy. Přibližně čtvrtina škol spolupracuje s jinými školami, se zákonnými zástupci žáků pak spolupracuje pouze pětina škol. Z kombinace výše uvedených údajů vyplývá, že nějakou formu spolupráce (využití externích programů/projektů či dlouhodobá spolupráce) s externími partnery na vzdělávání v globálních a rozvojových tématech má navázánu přibližně polovina základních škol (častěji plně zvuků, hudby a naživo komentovaným výkladem učitele a reportéra. Planeta Země 3000 přibližuje žákům a studentům křehkost života, krásu i problémy naší planety a život obyvatel nejrůznějších zemí. 70,1 29,1 0,2 0,5 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %rozhodně přínosné spíše přínosné spíše nepřínosné rozhodně nepřínosné