Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-2704/16-G2 Vzdělávání v globálních a rozvojových tématech v základních a středních školách 12/26 Zatímco ve využití projektů a programů zaměřených na oblast EVVO se školy jen s 1. stupněm a plně organizované školy nijak výrazně neliší, vyšší podíl plně organizovaných škol využívá projekty z oblasti vzdělávání pro udržitelný rozvoj nebo globálního rozvojového vzdělávání. Nejvyšší podíl škol (45,9 %), které uvedly, že ve výuce využívají projekty či programy externích subjektů, zařazuje lokální projekty nejrůznějších externích partnerů (místní firmy, neziskové organizace, zřizovatel, externí lektoři apod.). Dále školy často využívají rozmanité projekty různých ekocenter a středisek či center ekologické výchovy, včetně organizací s krajskou působností, jako je např. školské zařízení pro environmentální vzdělávání Lipka (Jihomoravský kraj), Centrum ekologických aktivit města Olomouce, o.p.s. Sluňákov (Olomoucký kraj), Centrum ekologické výchovy Cassiopeia (Jihočeský kraj), Středisko ekologické výchovy a etiky Rýchory - SEVER (Královéhradecký, Ústecký kraj), sdružení pro environmentální vzdělávání Líska, z.s. (Zlínský kraj) nebo Ekocentrum Paleta Pardubice (Pardubický kraj) – s ekocentry spolupracuje 30,6 % těchto škol. Tato centra a střediska také administrují projekty s celostátní působností, jako je např. M.R.K.E.V10. Častěji jsou využívány i projekty organizace Člověk v tísni, zejména projekt Jeden svět na školách / Příběhy bezpráví11, projekt Recyklohraní12 (zajišťovaný např. neziskovou organizací Aseko či společností EKO-KOM), projekt Tonda obal na cestách13 společnosti EKO-KOM a projekty neziskové organizace TEREZA (např. Ekoškola14, GLOBE15, Les ve škole16). Mezinárodní projekt Ekoškola mohou zaštiťovat také jiné subjekty. Z dalších projektů a subjektů lze uvést např. projekty organizace ADRA (např. Daleká cesta17), projekt Planeta Země 300018 společnosti Planeta Země o.p.s., KRNAP a ostatní 10 MRKEV (Metodika a realizace komplexní ekologické výchovy) je dlouhodobý celostátní program, který realizuje síť středisek ekologické výchovy Pavučina od roku 2001. V současné době je do tohoto programu zapojeno 644 základních a středních škol ze všech krajů ČR. Cílem je rozvíjet a podporovat regionální sítě škol, pedagogů a dalších organizací zabývajících se EVVO, a to zejména poskytováním metodické a informační podpory a zprostředkováním vzájemné výměny zkušeností. 11 Příběhy bezpráví přibližují žákům a studentům prostřednictvím dokumentárních i hraných filmů moderní československé dějiny. 12 Recyklohraní je školní recyklační program realizovaný pod záštitou MŠMT, jehož cílem je prohloubit znalosti žáků v oblasti třídění a recyklace odpadů a umožnit jim osobní zkušenost se zpětným odběrem baterií a použitých drobných elektrozařízení. 13 Program Tonda obal na cestách je pojízdnou výstavou, která je na českých školách realizována již přes 18 let. Na akci se žáci dozvědí, jak, kam a proč se odpad třídí a co se z něj dále vyrábí, a mají možnost se podívat na vzorky recyklovaných materiálů. 14 Program Ekoškola je mezinárodní vzdělávací program určený pro základní a střední školy, jehož hlavním cílem je, aby žáci snižovali ekologický dopad školy a svého jednání na životní prostředí a zlepšili prostředí ve škole a jejím okolí. Žáci zakládají školní Ekotým, analyzují ekologický stav školy a plánují opatření, která v průběhu školního roku realizují. Průběžně se ve výuce učí o tématech Ekoškoly (odpady, voda, energie, prostředí školy, šetrný spotřebitel, doprava a biodiverzita). 15 GLOBE (Global Learning and Observation to Benefit the Environment) je mezinárodní vzdělávací program, ve kterém žáci zkoumají přírodu a aktivně zlepšují životní prostředí v okolí své školy. Své výstupy sdílejí v mezinárodní databázi na www.globe.gov, kde jsou k dispozici všem. 16 Les ve škole je dlouhodobý mezinárodní program, do kterého je zapojeno více než 3400 škol z 23 zemí světa. Program Les ve škole vede pedagogy k tomu, aby své žáky učili o lese přímo v lese, a to pomocí pozorování a prožitků. Samotnou výuku na školách realizují přímo pedagogové podle připravených metodik v duchu „školy hrou“ a aktivního učení. 17 Programy Daleká cesta (trička, čokolády, banány) se věnují tématu získávání či pěstování a zpracování a následném dovozu uvedených produktů. Žáci během programu objevují základní principy světového hospodářství a jeho vlivu na životní prostředí. 18 Planeta Země 3000 je populárně naučný, multipředmětově zaměřený vzdělávací projekt s přírodovědně- -historicko-zeměpisným přesahem určený pro žáky 4. – 9. tříd základních škol, studenty gymnázií a středních škol. Probíhá formou multimediální projekce poutavých fotografií i videosekvencí, doprovodných autentických