Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-2704/16-G2 Vzdělávání v globálních a rozvojových tématech v základních a středních školách 11/26 desetina škol volí více než 10 metod a forem), doporučené aktivizující metody jsou s výjimkou projektové výuky využívány pouze v malém podílu škol a učitelé volí převážně tradiční formy výuky. Tento přístup ukazuje na přetrvávající důraz učitelů na znalostní složku vzdělávání oproti osvojování dovedností a postojů žáků. Největší rozdíly mezi plně organizovanými školami a školami jen s 1. stupněm byly zjištěny v míře využití samostatné práce žáků a exkurzí, přednášek, besed a debat s lidmi, kteří mají s tématem osobní zkušenost (uvedené metody a formy využívají ve větší míře plně organizované školy). Přístup jednotlivých učitelů se však může různit. Učitelé v některých školách navštívených při inspekční činnosti na místě uváděli výše uvedeným souhrnům vyšší míru zařazování exkurzí (80,7 %) a projektových dnů (74,7 %), a naopak v menší míře využití výkladu učitele (62,7 %). Tabulka č. 5 Pomůcky a materiály využívané pro vzdělávání v oblastech VUR – GRV či EVVO – podíl škol (v %) Pomůcky a materiály Podíl učebnice, knihy, publikace, příručky 85,2 pracovní listy 82,1 filmy (vzdělávací, dokumentární) 71,8 fotografie 58,7 vlastní prezentace na počítači 58,3 denní tisk, časopisy 55,3 plakáty 25,6 jiné pomůcky či materiály 6,2 Pro výuku globálních a rozvojových témat mají školy možnost využít širokou nabídku pomůcek a materiálů. Jiné než výše vymezené pomůcky či materiály využívá pouze malý podíl škol (nejčastěji jde o využití internetu a pomůcek pro pokusná měření a badání). 3.1.4 Projekty, spolupráce a partnerství v oblasti globálních a rozvojových témat v základních školách Do výuky globálních a rozvojových témat mohou školy začleňovat programy či projekty nejrůznějších externích subjektů. Přímo ve výuce využívají tuto možnost podle výpovědí ředitelů přibližně dvě pětiny škol (častěji je využívají školy plně organizované). Na jaké oblasti se tyto programy zaměřují, uvádí následující tabulka. Tabulka č. 6 Zaměření programů využívaných ve výuce – podíl škol (v %) Zaměření Podíl EVVO 91,8 VUR – GRV 34,2 jiná oblast 1,7 V zaměření projektů či programů externích subjektů využívaných ve výuce dominuje environmentální vzdělávání, výchova a osvěta. Přibližně ve třetině škol jsou tyto projekty a programy zaměřeny na vzdělávání pro udržitelný rozvoj nebo globální rozvojové vzdělávání. Na jiné oblasti (např. finanční gramotnosti, mezilidské vztahy) jsou projekty zacíleny pouze v minimálním podílu škol.