Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-2704/16-G2 Vzdělávání v globálních a rozvojových tématech v základních a středních školách 8/26 Do dalšího vzdělávání v globálních a rozvojových tématech se opět vzhledem k malé velikosti pedagogického sboru zapojily školy jen s 1. stupněm v menší míře (23,3 % škol oproti 48,1 % úplných škol). 3.1.3 Výuka globálních a rozvojových témat v základních školách Globální rozvojové vzdělávání zlepšuje znalosti a porozumění globálních souvislostí a zodpovědnosti a vzájemného propojení mezi jedincem a zbytkem světa, rozvíjí dovednosti a schopnosti posuzovat informace z různých zdrojů, nahlížet kriticky na různé problémy, dávat je do souvislostí a utvářet si názor na jednání jedince i společnosti, rozvíjet dialog s ostatními napříč rozdílnými politickými koncepty, kulturními přístupy a náboženstvími, prozkoumává zastávané hodnoty a postoje s ohledem na společenskou spravedlnost, solidaritu, lidská práva a toleranci.7 Současně rozvíjí i klíčové kompetence. Graf č. 3 Sledování vzdělávacích cílů spojených se zařazením VUR – GRV či EVVO do výuky – podíl škol (v %) V nejvyšším podílu základních škol je výuka globálních a rozvojových témat podle výpovědí ředitelů zacílena na formování postojů žáků. Tato skutečnost je však v rozporu se zkušenostmi neziskových organizací zabývajících se těmito tématy, podle nichž výuka na postoje explicitně necílí. Plně organizované školy se ve srovnání se školami jen s 1. stupněm ve větší míře zaměřují na rozvoj klíčových kompetencí, postojů a hodnot. Následující graf zobrazuje hlavní témata globálního rozvojového vzdělávání stanovená v Národní strategii globálního rozvojového vzdělávání pro období 2011–2015 a míru jejich začlenění do výuky v základních školách. 7 FoRS. 2015. Globální rozvojové vzdělávání. Proč je nezbytné pro českou společnost a udržitelný rozvoj. http://www.fors.cz/wp-content/uploads/2012/08/GRV-paper-fors-final-web.pdf 83,8 66,1 61,5 58,4 56,1 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 postoje hodnoty klíčové kompetence znalosti dovednosti