Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-2704/16-G2 Vzdělávání v globálních a rozvojových tématech v základních a středních školách 7/26 koordinátor EVVO ustaven jen v pětině škol, v plně organizovaných školách je k dispozici ve dvou třetinách škol. Tabulka č. 3 Proškolení školního koordinátora EVVO – podíl škol (v %) Proškolení Podíl ano, absolvoval specializační studium podle § 9 vyhlášky č. 317/2005 Sb. 36,2 ano, absolvoval jiný typ kurzu 14,3 ne 49,5 Zhruba polovina školních koordinátorů EVVO (ve školách, kde je tato funkce ustavena) byla nějakým způsobem proškolena. Více než třetina z nich absolvovala specializační studium podle příslušné vyhlášky, jiný typ kurzu absolvovalo 14,3 % školních koordinátorů EVVO (šlo především o školení ke konkrétním projektům, jednorázové kurzy a kratší školení v rámci DVPP a vzdělávací akce středisek/center/klubů ekologické výchovy). Někteří koordinátoři absolvovali také vysokoškolské studium v přírodovědných oborech (např. ekologie, biologie, ochrana životního prostředí). Specializační příplatek za vykonávání specializovaných činností, k jejichž výkonu jsou nezbytné další kvalifikační předpoklady, dostává podle ředitele školy jako nárokovou složku platu 30,5 % školních koordinátorů EVVO (14,7 % koordinátorů ve školách jen s 1. stupněm a 35,5 % v plně organizovaných školách). Z jiných koordinátorů (např. jiného projektu či programu) byla proškolena čtvrtina. Nejčastěji šlo o školení ke konkrétnímu projektu či studium pro koordinátory ŠVP (včetně koordinace začlenění průřezových témat). Celkově byli častěji proškoleni koordinátoři EVVO a koordinátoři projektů či programů v plně organizovaných školách ve srovnání se školami jen s 1. stupněm. Výrazný rozdíl mezi školami jen s 1. stupněm a plně organizovanými školami v personálním zajištění koordinace globálních a rozvojových témat a proškolení těchto specialistů vyplývá z velikosti škol jen s 1. stupněm a s ní spojeného nižšího počtu pedagogických pracovníků. Dále byla zjišťována míra zapojení škol a jednotlivých pracovníků do dalšího vzdělávání zaměřeného na získávání vědomostí a rozvoj dovedností v oblasti globální a rozvojové problematiky. Vzhledem k charakteru této problematiky a rychlosti změn v současném světě je DVPP v této oblasti nezbytné. Tabulka č. 4 Vzdělávání učitelů ve školním roce 2014/2015 v DVPP zaměřeném na oblast VUR – GRV či EVVO – podíl škol (v %) DVPP Podíl ano, v oblasti globálního rozvojového vzdělávání, udržitelného rozvoje 6,1 ano, v oblasti EVVO 33,6 ne, v žádné z těchto oblastí 64,2 Ve školním roce 2014/2015 se DVPP zaměřeného na globální a rozvojové vzdělávání účastnili učitelé v 35,8 % škol. V těchto školách se do DVPP zaměřeného na tuto problematiku zapojilo 749 učitelů, v průměru šlo o 2,3 učitele na školu. V dalším vzdělávání převládal důraz na environmentální problematiku – přibližně ve třetině škol byli učitelé proškoleni v oblasti environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty, zatímco v oblasti globálního rozvojového vzdělávání či udržitelného rozvoje se dalšího vzdělávání účastnili učitelé jen v 6,1 % škol.