Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-2704/16-G2 Vzdělávání v globálních a rozvojových tématech v základních a středních školách 6/26 a zaměřuje se na snižování množství odpadu, třídění, recyklaci, používání ekologicky šetrných výrobků, technologií a postupů vč. úklidu, údržby, provozu školní jídelny, zavádění biopotravin, místních produktů, kancelářských pomůcek a školních potřeb. Dále mohou školy využívat fairtradové5 výrobky. Šetření se tak zaměřilo také na míru využití těchto opatření v provozu školy (viz graf č. 2). Graf č. 2 Realizace opatření v provozu – podíl škol (v %) Více než dvě pětiny škol realizují v provozu dle výpovědi ředitele školy nějaká z výše uvedených opatření (fair trade nebo ekologicky šetrný provoz). Plně organizované školy realizují tato opatření ve větší míře (51,6 % škol) oproti školám jen s 1. stupněm (34,9 %). 3.1.2 Personální podmínky pro výuku globálních a rozvojových témat v základních školách Česká školní inspekce se v rámci tematické inspekční činnosti zabývala také personálním zajištěním koordinace aktivit v oblasti globální a rozvojové problematiky. Dle Metodického pokynu MŠMT k zajištění environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO)6 může ředitel školy pověřit jednu nebo více osob koordinací EVVO. Koordinátor EVVO má mj. za úkol vytvářet školní program EVVO, koordinovat realizaci EVVO ve škole, poskytovat konzultace a podporu v začleňování EVVO ostatním pracovníkům školy, koordinovat realizaci plánu dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a iniciovat spolupráci s dalšími partnery v oblasti EVVO. Ve škole mohou být ustaveny také další specializované funkce zaměřené na koordinaci nebo metodiku začleňování globálních a rozvojových témat či průřezových témat. Tabulka č. 2 Oficiální ustavení specializované funkce zaměřené na koordinaci/metodiku začleňování průřezových témat nebo témat VUR – GRV či EVVO do výuky – podíl škol (v %) Funkce Podíl školní koordinátor EVVO 44,1 školní koordinátor VUR 0,3 školní koordinátor GRV 0,3 jiná (např. koordinátor určitého projektu/programu) 9,0 ne, není 50,6 Přibližně v polovině oslovených základních škol není ustavena žádná specializovaná funkce, která by se zaměřovala na koordinaci či metodiku začleňování průřezových témat či témat zaměřených na globální a rozvojovou oblast. Zatímco ve školách jen s 1. stupněm je školní 5 Fair trade je koncept spravedlivého obchodu, který přispívá k udržitelnému rozvoji tím, že nabízí lepší obchodní podmínky a chrání práva drobných výrobců a pěstitelů – především v rozvojových zemích. 6 MŠMT. Metodický pokyn MŠMT k zajištění environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO), 2008. http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/metodicky-pokyn-msmt-k-zajisteni-environmentalniho 43,3 56,7 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %ano ne