Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-2704/16-G2 Vzdělávání v globálních a rozvojových tématech v základních a středních školách 5/26 vzdělávání jsou zahrnuta např. ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět (oblast Lidé kolem nás), na 2. stupni pak ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost (výchova k občanství – oblast Mezinárodní vztahy, globální svět), Člověk a příroda (přírodopis – oblast Základy ekologie a zeměpis – oblast Životní prostředí). Globální a rozvojová témata se objevují také v českém jazyce, cizích jazycích a dalších vzdělávacích oborech. Cílem vzdělávání v této problematice je vybavit žáky takovými kompetencemi, znalostmi a dovednostmi, které jim umožní uvědomit si propojenost současného světa, stát se odpovědnými a aktivními občany a realizovat zásady udržitelného rozvoje v praktickém životě. Jakým způsobem jsou globální a rozvojová témata začleněna do školního vzdělávacího programu v základních školách, zobrazuje následující tabulka. Tabulka č. 1 Forma zařazení oblasti VUR – GRV či EVVO do ŠVP – podíl škol (v %) Forma zařazení 1. stupeň 2. stupeň jako samostatný předmět 0,6 5,7 jako součást jednoho jiného předmětu 8,5 4,1 jako součást několika jiných předmětů 88,3 95,7 jako jmenovitá součást integrovaného vyučovacího předmětu 0,8 0,6 formou projektové výuky, kurzů 37,7 36,7 V souladu s průřezovým charakterem globální a rozvojové problematiky zařazují základní školy globální a rozvojová témata nejčastěji do několika jiných předmětů, a to na obou stupních. Školy, které globální a rozvojová témata zařazují na 1. stupni do jiného předmětu/jiných předmětů, je nejčastěji zařazují do prvouky (93,2 %), často pak také do přírodovědy (88,1 %) a vlastivědy (84,6 %). Tato problematika tak prolíná především vzdělávací oblastí Člověk a jeho svět, která je tvořena těmito předměty. Z jiných předmětů lze uvést například český jazyk, výtvarnou výchovu a pracovní činnosti. Na 2. stupni jsou globální a rozvojová témata v rámci jiných předmětů zařazována nejčastěji do občanské výchovy (93,3 %), zeměpisu (92,5 %) a přírodopisu (91,4 %), do dějepisu je zařazuje více než polovina škol (56,8 %) a více než třetina začleňuje tuto problematiku do jiných předmětů (např. chemie, výchova ke zdraví, fyzika a pracovní činnosti). Graf č. 1 Škola má VUR – GRV, EVVO nebo podobný termín jmenovitě uveden v rámci zaměření školy v ŠVP – podíl škol (v %) Zaměření školního vzdělávacího programu na globální a rozvojová témata uvedla přibližně pětina oslovených základních škol. Školy jen s 1. stupněm a školy plně organizované se v tomto ohledu nijak neliší. Školy však nezačleňují globální a rozvojovou tematiku pouze do výuky – udržitelný rozvoj může být také integrální součástí chodu školy. Ve školách mohou být aplikována taková opatření, jako je ekologicky šetrný provoz školy, který zohledňuje nakládání s energiemi 20,6 79,4 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %ano ne