Česká školní inspekce Tematická zpráva – Etická výchova Čj.: ČŠIG-2245/16-G2 v předškolním, základním a středním vzdělávání 22/27 5.2 Personální podmínky Česká školní inspekce také zjišťovala, kdo v daných školách koordinuje aktivity v rámci etické výchovy, jaká je kvalifikace či aprobace učitelů zajišťujících etickou výchovu a zda se vyučující etické výchovy v minulém roce zúčastnili DVPP zaměřeného na témata etické výchovy. Tabulka č. 20 Kdo ve škole koordinuje aktivity v rámci etické výchovy? – podíl škol (v %) Koordinátor Podíl učitel – koordinátor etické výchovy 16,0 školní metodik prevence 12,4 výchovný poradce 17,2 vedoucí pracovník (ředitel, zástupce ředitele) 27,6 jiná osoba 26,8 Ve středních školách nejčastěji aktivity v rámci etické výchovy koordinují vedoucí pracovníci školy. Jako jiné osoby ředitelé uváděli nejčastěji vedoucí předmětové komise předmětu základy společenských věd a učitele tohoto předmětu. Tabulka č. 21 Kvalifikace/aprobace učitelů, kteří vyučují etickou výchovu – podíl škol (v %) Kvalifikace/aprobace Podíl studium na fakultách vzdělávajících učitele v oboru etická výchova 22,9 vzdělání v oblasti etické výchovy formou celoživotního vzdělávání – vzdělávání v rozsahu 250 hodin 8,5 vzdělání v oblasti etické výchovy formou celoživotního vzdělávání – kurz v rozsahu 40 hodin 5,5 jiné vzdělání v oblasti etické výchovy 45,8 žádné vzdělání v oblasti etické výchovy 38,6 Etickou výchovu na středních školách zajišťují v necelé polovině škol učitelé s jiným vzděláním v oblasti etické výchovy (např. příbuzný obor na pedagogické fakultě, DVPP v menším rozsahu než 40 hodin). Personální zajištění etické výchovy ve středních školách je ve srovnání se základními školami kvalifikovanější. Graf č. 16 Vzdělávali se ve školním roce 2014/2015 učitelé v DVPP zaměřeném na oblast etické výchovy? – podíl škol (v %) Učitelé ve většině středních škol neabsolvovali ve školním roce 2014/2015 žádné DVPP zaměřené na témata etické výchovy. 5.3 Průběh vzdělávání v etické výchově Česká školní inspekce se zabývala také tím, jaké výukové materiály, pomůcky a metody školy při výuce témat etické výchovy používají. Rovněž bylo zjišťováno využívání programů 15,9 84,1 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 ano ne