Česká školní inspekce Tematická zpráva – Etická výchova Čj.: ČŠIG-2245/16-G2 v předškolním, základním a středním vzdělávání 20/27 Tabulka č. 18 Slyšeli jste o ocenění „Etická škola” a máte zájem o jeho udělení? – podíl škol (v %) Podíl již ocenění máme – ano, slyšeli a máme zájem 14,2 ano, slyšeli, ale nemáme zájem 25,4 neslyšeli a máme zájem 35,4 neslyšeli a nemáme zájem 25,0 Přibližně polovina středních škol nemá zájem o ocenění „Etická škola“, přičemž nehraje roli, jestli o něm ředitelé slyšeli nebo ne. Stejně jako u základních škol souvisí nezájem těch škol, které jsou seznámeny s podmínkami pro získání ocenění „Etická škola“, pravděpodobně s poměrně vysokými požadavky na zajištění etické výchovy. Z oslovených středních škol zatím žádná z nich takové ocenění nemá. V rámci prezenční inspekční činnosti byli formou řízeného rozhovoru osloveni učitelé, aby zhodnotili zavedení etické výchovy do školy, aby uvedli, zda se změnilo chování a jednání žáků, a aby sdělili svůj názor na vhodnost zavedení témat etické výchovy ve větší míře než doposud. Tabulka č. 19 V kterých oblastech vnímáte zavedení etické výchovy jako pozitivum pro školu? – podíl učitelů (v %) Oblast Podíl celkového zlepšení klimatu školy 77,3 zlepšení vztahů mezi žáky 95,5 zlepšení vztahů školy s rodiči, potažmo veřejností 27,3 zlepšení vztahů mezi zaměstnanci školy 27,3 zlepšení komunikace mezi školou a rodiči 31,8 zlepšení komunikace mezi zaměstnanci školy 27,3 zlepšení komunikace mezi pedagogy a žáky 95,5 jiné – zavedení etické výchovy pozitiva nepřineslo – Obdobně jako v základních školách si téměř všichni z oslovených učitelů myslí, že po zavedení etické výchovy se ve škole zlepšily vztahy mezi žáky, komunikace mezi pedagogy a žáky a celkové školní klima. Ani jeden z dotazovaných učitelů si nemyslí, že zavedení etické výchovy do výuky nepřineslo žádné pozitivum.