Česká školní inspekce Tematická zpráva – Etická výchova Čj.: ČŠIG-2245/16-G2 v předškolním, základním a středním vzdělávání 18/27 Nejvíce ředitelů základních škol by pro zlepšení kvality výuky témat etické výchovy uvítalo rozšíření nabídky DVPP, školení a seminářů zaměřených na metodiku výuky témat etické výchovy. Přibližně desetina oslovených ředitelů si není vědoma ničeho, co by bylo potřeba v této oblasti zlepšit. Ředitelé základních škol jen s 1. stupněm významně silněji než ředitelé plně organizovaných škol vnímají důležitost podpory rodiny ve snaze školy o rozvíjení etických témat. Naopak ředitelé plně organizovaných škol by ve větší míře přivítali rozšíření nabídky DVPP v oblasti etické výchovy. 5 Etická výchova ve středním vzdělávání Etická výchova se na gymnáziích obdobně jako u základního vzdělávání prolíná více vzdělávacími oblastmi, např. Jazyk a jazyková komunikace, Člověk a společnost, Člověk a zdraví, Člověk a příroda. Na středních odborných školách je etická výchova začleňována například do vzdělávacích oblastí Jazyk a jazyková komunikace, Společenskovědní vzdělávání, Vzdělávání pro zdraví, Odborné vzdělání. Etická výchova pomáhá zlepšovat celkovou atmosféru na školách, učí žáky navazovat a rozvíjet vztahy, respektovat vzájemné odlišnosti a pomáhat druhým. Dále etická výchova u žáků rozvíjí schopnosti aktivně a tvořivě ovlivňovat měnící se životní a pracovní podmínky a vede žáky ke kritickému vnímání vlivu vzorů při vytváření vlastního názoru. 5.1 Zařazení etické výchovy do vzdělávání Ve svém školním vzdělávacím programu má etickou výchovu nebo její prvky/témata zařazeno 82,8 % oslovených středních škol. Dále se výsledky vztahují pouze ke školám, které uvedly, že etickou výchovu nemají zařazenu ve svém školním vzdělávacím programu. Následující tabulka ukazuje, z jakých důvodů ji nemají zavedenu. Tabulka č. 15 Z jakých důvodů nebyla etická výchova ve škole zavedena? – podíl škol (v %) Důvod Podíl nezájem vedení školy – nezájem pedagogů – nedostatek časové dotace 61,9 absence proškoleného pedagoga 14,3 neproškolený pedagogický sbor 9,5 nedostatek učebnic a pomůcek pro výuku 9,5 nevyhovující obsah etické výchovy 2,4 nedostatek finančních prostředků 9,5 nutnost změny ŠVP 31,0 jiný důvod 23,8 Nejčastějším důvodem, proč škola nemá zavedenu etickou výchovu, byl nedostatek časové dotace. Obdobně jako u základních škol, i střední školy mají problémy se začleněním etické výchovy do výuky. Svědčí to ale o tom, že školy nedostatečně akcentují předávání etických hodnot učiteli, vzdělávání orientují spíše na poznatky, což vyvolává potřebu navyšovat počet hodin výuky. Primární cíle etické výchovy jsou ale jiné a nemusí nutně souviset s nezbytnými organizačními úpravami. Jako jiný důvod většina škol uvedla, že sice etickou výchovu nemají